ساخت و رونق برندملی گردشگری

نهمین نشست مدرسه دیپلماسی_اقتصادی با حضور دکتر نادر جعفری عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

در این نشست مجازی، آقای دکتر جعفری ابتدا به مفهوم شناسی برندینگ ملی پرداخت و افزود امروزه جهان به یک بازاربزرگ تبدیل شده است. پیش رفتن سریع به سوی جهانی شدن بدان معناست که هر کشور، شهر و منطقه باید برای سهم خود از بازار در زمینه مصرف جهانی، کسب و کار، اوقات فراغت، صنعت توریسم، کارآفرینی، دانشجویان، رویدادهای بین المللی و ورزشی، رویدادهای تجاری ـ فرهنگی و… به رقابت با دیگر نقاط جهان بپردازد و در این زمینه توجه و احترام رسانه های بین المللی، دولت های دیگر و مردم نقاط مختلف دنیا را به خود جلب کند.

در ادامه وی به بررسی شورای نوردیک به عنوان پیشگام در توسعه برند ملی گردشگری در بین کشورهای شمال اروپا و اسکاندیناوی پرداخت و به پنج حوزه راهبردی شورای نوردیک برای برندشدن منطقه اسکاندیناوی و نوردیک اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) سپس خاطرنشان کرد که نتایج تحقیقات پژوهش‌ها در زمینه برندملی گردشگری نشان می دهد که عوامل دولت،فرهنگ، گردشگری، جامعه، جغرافیا و طبیعت بر برندملی تاثیرگذار هستند. همچنین برندهای صادراتی، علم و فناوری و اقتصاد از عوامل موثر بر برندملی می باشند.

دکتر نادر جعفری افزود که کشورهای مختلف به ‌واسطه تصاویر مطلوب یا نامطلوبی که در ذهن مخاطبین خود بر جای می‌گذارند می توانند بر تمایلات دیگران نسبت به تعامل، سرمایه‌گذاری، خرید کالا یا مسافرت و بازدید از کشور، تأثیرگذار باشند.

در پایان وی به استراتژی های ایجاد جذابیت و اتخاذ جهت‌های مناسب متکی بر ارزش فرهنگی و تمدنی و یا حتی عناصر نوظهور جذاب که می‌تواند در شکل نرم قدرت گیری چهره مطلوب از یک کشور در صحنه روابط سیاسی و اقتصادی بین‌المللی مؤثر واقع شود اشاره داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.