ظرفیت ها و چالش های تجارت با قطر

دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹
این نشست از سلسله جلسات کارگاه تجربه به میزبانی دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) و با حضور جناب آقای مرادی، رایزن اقتصادی سفارت ج.ا ایران در دوحه و جمعی از دانشگاهیان، تجار و فعالان پژوهشی بازارهای منطقه برگزار گردید.

مرادی در ابتدا ضمن بیان خلاصه ای از روابط اقتصادی ایران و قطر به بیان ظرفیت های قطر برای تجار ایرانی پرداخته و با اشاره به این نکته که بخش مهمی از رشد اقتصادی قطر در سالهای اخیر مدیون بخش های ساختمانی و نفتی این کشور بوده است، چنین ادامه داد که: صادرات ایران به قطر پس از تحریم این کشور توسط همسایگان خود، رشد خوبی یافت و در حوزه های گوناگون شاهد جهش در این روابط بودیم. وی با یادآوری از تجربه های گسترده خود در حوزه بازرگانی در کشورهای آفریقایی و آسیایی، به مقایسه تجربیات خود از روابط تجاری گذشته خود و دوره فعالیت خود در بازارقطر پرداخت.

سپس او به گزارش اهم مشکلات صادرکنندگان و تولیدکنندگان ایرانی در این بازار، به شرح ذیل پرداخت:
اشباع بازار قطر از تجار کشورهای گوناگون، رقابت شدید در این بازار در حوزه های گوناگون کالایی و خدماتی، اقدامات نادرست برخی از تجار و بازرگانان ایرانی در کشور مقصد، کلاهبرداری شرکت های قطری از طرفهای ایرانی، و مهم تر از همه مسائل تحریم های بین المللی.

در این میان، مشکل تحریم ایران در سایه یکجانبه گرایی ایالات متحده مطرح و اشاره شد: به دلیل تحریم ها، متاسفانه ایرانیان با مشکلات عدیده ای در حوزه روادید، اجازه فعالیت های اقتصادی و روابط مالی و بانکی در قطر مواجه اند. البته عدم اعتماد دوطرفه به علت سوابق تجار و شرکت های تجاری ایرانی و قطری از دیگر دلایل ضعف صادرات ایران به این کشور همسایه است.

مرادی افزود: حضور قدرتمند رقبای فرش ایرانی چون چین و ترکیه، ورود ایران به بازار فرش این کشور را بسیار سخت کرده است. کالاهای دارویی و تجهیزات پزشکی نیز به دلیل وجود رقبای قدرتمند اروپایی در این بازار و تکمیل زیرساخت های بخش سلامت این کشور تقریبا اشباع شده است. در حوزه پسته و زعفران هم به دلیل سطحی نگری ایرانیان مقیم قطر و ورود نامناسب به این بازار، فضای تنفس صادرکنندگان بین المللی این محصولات در کشورمان از بین رفته است.

وی همچنین با تأکید بر آنکه البته روابط اقتصادی ایران و قطر، کاملا با شکست رو به رو نشده است و برخی شرکت های ایرانی توانسته اند موفقیت های اندکی را در این بازار کسب کنند، به تجربه شرکت های فناوری ایرانی در حوزه نفت و گاز اشاره داشت و افزود: با توجه به ظرفیت رقابت پذیری این شرکت ها در حوزه اکتشافات نفتی و گازی قطر، آنها توانسته اند که پروژه هایی را بدست آورند.

رایزن_اقتصادی سفارت کشورمان در دوحه در پایان با ذکر این نکته که از سالیان پیش بسیاری از کشورهای گوناگون جهان از طریق تجار و شرکت های بسیاری، نمایندگی های خود را در قطر دایر کرده و در این بازار ریشه دوانده اند، توان ورود صادرکنندگان جدید در این بازار را محدود دانسته و تلاش، پشتکار و صبر بسیار در این بازار را لازمه موفقیت در قطر عنوان نمود و با گریز به مسئله کرونا روابط اقتصادی دو کشور را متأثر از این شیوع فراگیر جهانی برآورد نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.