گزارش نشست همگرایی‌های منطقه ای با تاکید بر تجربه اتحادیه آ‌سه‌آن

به دعوت اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق(علیه السلام) دکتر عبدالرزاق احمد مدیر موسسه ‌Bait Al _ Amanah و مشاور وزیر امورخارجه مالزی و دکتر سید ازمان سید احمد نووی ریاست  اندیشکده  International Institute of  Advanced Islamic Studies در دانشگاه امام صادق علیه السلام حضور یافتند.

در ابتدای این نشست دکتر امامی ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان بیان داشت: سیاست دانشگاه در برون گرایی است و بر افزایش همکاری های بین المللی به ویژه با کشورهای اسلامی نظیر مالزی تاکید دارد.

دکتر عبدالرزاق احمد به ارائه مطالب خود با موضوع آ.سه.آن پرداخت و  به بیان تاریخچه ای از چگونگی تشکیل این سازمان منطقه ای مهم همت نمود. وی با بیان اینکه این سازمان از تنوع اقتصادی،سیاسی،مذهبی و فرهنگی زیادی برخوردار است به عموان نمونه سیستم سیاسی در کشورهای مالزی،تایلند و کامبوج پادشاهی مشروطه است درحالی که برونئی سیستم پادشاهی مطلقه دارد از سویی سیستم سیاسی ویتنام تک حزبی است اما ساختار قدرت در اندونزی ، سنگاپور و فیلیپین انتخاباتی است.

در ادامه نیز با مثال زدن توافقنامه های تجاری مشترک میان کشور های عضو به تشریح آن پرداخت توافقنامه هایی نظیر: (AFTA) تجارت ازاد میان اعضا و یا معاهده برای به صفر رساندن تعرفه های وارداتی میان اعضای گروه اشاره کرد.از سویی معاهده RECP که با هدف صفر رسانده تعرفه صادرات و واردات  میان آسه آن و کشورهای چین،آمریکا،روسیه،استرالیا و کره جنوبی اشاره کرد که در نوع خود بزرگترین معاهده تجارت آزاد در تاریخ است.همچنین با اشاره به تحولات دریای چین جنوبی گفت: روابط سیاسی میان آسه آن، چین و ایالات متحده حائز اهمیت است. ما همواره صلح را برخواهیم گزید چرا که افزایش تنش ها را به نفع هیچ کس نمی دانیم اما از سوی دیگر آسه آن رفتار غیر منطقی چین در دریای چین جنوبی را غیرقابل درک می‌داند.

همچنین با توضیح دادن اهداف و آینده این سازمان منطقه ای  علاقه کشور های مختلف این سازمان علی الخصوص مالزی را برای افزایش سطح همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران را رو به رشد دانستند و انعقاد تفاهم نامه میان اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق علیه السلام را گامی مهم برای تقویت همکاری های دوجانبه علمی خواند.

در ادامه وی به تشریح اهداف و علایق کشورهای عضو این سازمان پرداخت و دوری از تنش های منطقه ای در جنوب شرق آسیا  بخصوص میان چین و ایالات متحده آمریکا را از ماموریت های اساسی این سازمان و کشور های عضو دانست.

در پایان ایشان به پرسش‌های دانشجویان پاسخ داده و از میهمان نوازی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) جلسه را به اتمام رساندند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.