پیام نوروزی اندیشکده دیپلماسی اقتصادی

خدای سبحان را شایسته ستودن است که بار دیگر فرصت طواف زمین به نورانیت خورشید را موفق آمده‌ایم و از درگاه ربانی و قدسی پروردگار جهان، سرانجامی نیک در پایان سال ۱۴۰۳ را خواهانیم.
محوری ترین دستورکار اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در هشتمین سال از عمر نوجوان خود، نوسازی بدنه پژوهشی ضمن استمرار توجه دهی به مزیت‌‌های دریاپایه در بدنه حکمرانی، گشایش پرونده جدید دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در منطقه آفریقا و مدیریت نوآورانه تولیدات موجود و سابق اندیشکده بوده است.
انتشار نخستین شماره از دوفصلنامه تخصصی مطالعات نوین دیپلماسی اقتصادی با پرونده ویژه دریا و برگزاری اختتامیه چهارمین همایش ملی توسعه سواحل مکران توفیقی همراه در پاییز ۱۴۰۲ بوده‌ است که بطور کم‌نظیری آرای گسترده‌ای از نخبگان عالی‌رتبه، دانشگاهیان و کارشناسان اجرایی را بطور تجمیعی فراهم آورد و در اختیار پژوهش‌های آتی جامعه علمی قرار داد.
در ادامه مدارس فصلی سال‌های پیش، پنجمین مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی با تمرکز بر منطقه آفریقا توسط اندیشکده دیپلماسی اقتصادی و مشارکت مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه برگزار شد.
فراخوان جذب و تربیت سرمایه انسانی اندیشکده دیپلماسی اقتصادی طی چهار مرحله اقدام راهبردی اخیری بود که در تدارک ورود به دوره بلوغ سازمانی لازم دیده می‌شد.
فعالسازی همکاری‌های بین‌المللی با پذیرش و سخنرانی اساتید مهمان از کشورهای چین، روسیه، مالزی و همچنین امضای دو یادداشت تفاهم بین‌المللی در حوزه‌های تحقیقاتی و ترویجی گشایش مسیر نوینی در اندیشکده دیپلماسی اقتصادی بوده است.
همچنین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک با اتاق بازرگانی اصفهان، قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع، منطقه آزاد چابهار و اندیشکده حکمرانی شریف نیز در سال گذشته به انجام رسید.
دوره‌ آموزش آزاد حقوق گمرک، دوره عالی مذاکرات بین‌المللی و دوره مقدماتی سرمایه‌گذاری خارجی با تدریس اساتید برجسته موفقیت دیگری در انجام مسئولیت اجتماعی اندیشکده دیپلماسی اقتصادی بوده است.
انتشار چند عنوان ترجمه کتب و تالیف مقالات چاپ شده در نشریات علمی معتبر کما فی السابق ادامه داشته است که از آن جمله به ترجمه کتاب فنون مذاکره در دیپلماسی و قراردادهای تجاری توسط مرکز آموزش‌های راهبردی وزارت کشور و کتاب تحریم‌ های اقتصادی توسط دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و مجموعه مقالات همایش توسعه سواحل مکران توسط مرکز مطالعات نداجا و در نهایت ویژه نامه دیپلماسی اقتصادی در فصلنامه دانش سیاسی می‌توان اشاره داشت.
اختتامیه همایش ملی توسعه سواحل مکران با سخنرانی رئیس مرکز پژوهش‌ها و نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و فرماندهی نیروی دریایی راهبردی ارتش آغاز و در چهار پنل تخصصی ارائه مقالات و اختتامیه به انجام رسید.
در ادامه اقدامات ترویجی و گفتمان‌سازی دیپلماسی اقتصادی ضمن همکاری با مطبوعات و خبرگزاری‌های مطرح کشور، حضور پژوهشگران و کارشناسان اندیشکده دیپلماسی اقتصادی در گفتگوهای رادیو تلویزیون که از سال‌های گذشته آغاز شده بود ادامه یافت.
بدنبال توفیق دولت سیزدهم در عضویت گروه بریکس، فراخوان اولین شبیه‌سازی بین‌المللی مذاکرات سران بریکس بنابه دستور مقام عالی وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام جدید دیگری است که به پشتوانه تجربیات سابق به اندیشکده دیپلماسی اقتصادی واگذار گردید.
تور یک‌روزه بازدید میدانی از گروه صنعتی مپنا، برگزاری دوره دانش‌افزایی روش تحقیق مقدماتی و حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ۱۴۰۲ با حضور وزیر محترم امورخارجه اقدامات سازنده دیگر از عملکرد این نهاد علمی مشورتی بوده است.
به اتکای عنایات الهی و در پنجمین بهار از شکفتن مجاهد بدون مرز انقلاب اسلامی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، همت عالی اعضای پژوهشگر و کارشناسان اندیشکده دیپلماسی اقتصادی منطبق با خط‌مشی گذاری مصوب اساتید گرانقدر شورای علمی متمرکز به استمرار دستاوردهای گذشته و تدارک ورود به دوره بلوغ سازمانی در سال ۱۴۰۳ با مقتضیات یک سازمان اندیشه‌ورز تراز بین‌المللی و حفظ ماموریت دانشگاه امام صادق علیه‌السلام خواهد بود که دسترسی به آن به‌شرط حفظ اصول حرفه‌ای و اعتماد به منش الهی، سهل و ممکن است.
مَن کانَ یُریدُ العِزَّهَ فَلِلَّهِ العِزَّهُ جَمیعًا ۚ إِلَیهِ یَصعَدُ الکَلِمُ الطَّیِّبُ وَالعَمَلُ الصّالِحُ یَرفَعُهُ
نوروز ۱۴۰۳ خورشیدی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.