مکران واقعا ناشناخته برای کشور و عموم مردم است

دکتر عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در ادامه همایش توسعه سواحل مکران گفت: من تمایل دارم از زاویه نگاه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به این همایش نگاه کنم.

وی افزود: کار مهمی که در عرصه علمی و تحقیقاتی در دانشگاه امام صادق در مبحث توسعه اقتصاد دریا محور در حال انجام است، ما هم در مجلس داریم تلاش می‌کنیم که از طریق قانون گذاری اقدامات مهمی را انجام دهیم تا این تلاش ها به ثمر بنشیند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: در دانشگاه امام صادق در ابتدای شکل گیری مجلس یازدهم، موضوع پراهمیت دیپلماسی اقتصادی را مطرح کردند. ما با چندین جلسه که برگزار کردیم، کمیته ای را تشکیل دادیم تا بتوانیم خلأهای موجود در دیپلماسی اقتصادی را پر کنیم. امروز ما ۱۰ روز است که طرح دیپلماسی اقتصادی را در کمیسیون امنیت نهایی کردیم و آخرین مراحل آن ظرف چند روزه آینده تکمیل خواهد شد.

وی اظهار کرد: الان سواحل مکران واقعا شرایطی را ایجاد کرده است که ما به اقیانوس متصل هستیم و این در سالیان گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود اما در دهه های گذشته بود که ما در این راه شتاب زده شده ایم و هنوز هم در ابتدای راه قرار داریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: وقتی از نزدیک منطقه مکران را می‌بینیم که چطور در سکویی ایستادیم که همه اقیانوس ها را مسلط هستیم و الان هم افتخار ناوگروه ۸۶ که توانست اقتدارش را در منطقه اقیانوسی و در مناطق دریایی دور تر نشان بدهد، واقعا ایران یک جایگاه برتری در سطح بین المللی پیدا کرده است.

مقتدایی ادامه داد: در منطقه مکران از سوی دیگر ما متوجه کاستی ها و کمبودهایی می شویم که به دنبال آن نیازمند بسیاری از پژوهش های علمی و فنی برای رفع آن می شویم.

وی خاطرنشان کرد: امروز به برکت فعالیت های عظیم هم در مجموعه های نظامی و هم در مجموعه های غیر نظامی، می‌بینید که چشم ایران بیناتر و دست ایران بلندتر شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی آماده ریل گذاری های قانونی را انجام دهیم. ما از مرکز پژوهش های مجلس خواسته بودیم که اقتصاد دریامحور را که یک راهبرد اساسی و توسعه ای است را یک تشریحی از آن ارائه دهد دیدیم که در آنجا چند نکته به آن اشاره شده بود که اساسی است.

مقتدایی خاطرنشان کرد: در این جلسه مطرح شد که برویم در جاهای دیگر جزایری را ایجاد بکنیم که این می تواند فضایی را در مقابل دیدگان ملت ایران ایجاد بکند که اصلا تصور آنها را هم نداشتند.

وی افزود: حضور در دریا هم نگاه توسعه ای دارد و هم نگاه کنش گرایانه دارد زیرا بر اساس این دو نگاه بتوانیم در دریا صنعت را ایجاد کنیم. الان بر اساس دریا ما با همه کشور های دنیا همسایه شده ایم. توجه به اقتصاد دریامحور با توسعه سواحل مکران هم محقق می‌شود و هم شتاب می گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: ما در برنامه هفتم، بر توسعه سواحل مکران تأکید ویژه ای داشته ایم. ما در این برنامه گفته ایم متوسط رشد سالانه ارزش افزوده اقتصاد دریامحور به ۱۶ درصد و نسبت جمعیت این سواحل به کل کشور به ۸ درصد برسد، این حکم نشان میدهد ما به توسعه این سواحل در قانونگذاری تأکید داشته ایم.

مقتدایی در پایان تأکید کرد: مکران واقعا ناشناخته برای کشور و عموم مردم است و آنچه که رهبری تاکید دارند وجود ظرفیت ها در منطقه مکران است که میتوانیم برای رشد کشور از آن استفاده کنیم.

در نوبت عصر همایش پنل های تخصصی در ۴ حوزه حکمرانی، دیپلماسی اقتصادی، گردشگری و توسعه صنعتی و دانش بنیان برگزار شد و در اختتامیه از مقالات برتر تقدیر به عمل آمد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.