برگزاری همایش ملی توسعه سواحل مکران در دانشگاه امام صادق علیه السلام

همایش ملی توسعه سواحل مکران با تأکید بر دیپلماسی و اقتصاد دریامحور روز دوشنبه ۲۰ آذرماه با حضور مهدی صادقی شاهدانی رئیس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی، امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصطفی زمانیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی توسط اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

ضرورت تدوین سند ملی توسعه سواحل مکران/نقش ۳ درصدی این منطقه در رشد اقتصادی کشور

دکتر مهدی صادقی شاهدانی رئیس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی در افتتاحیه همایش گفت: ما در این همایش چند بحث را دنبال خواهیم کرد؛ یکی از این مباحث پرسش به این سؤال است که الگوی توسعه سواحل مکران باید چگونه باشد و به چه صورت باید این الگو را پیاده‌سازی کرد. در این رابطه موضوع زیرساخت هایی که باید برای توسعه سواحل مکران  مورد توجه قرار بگیرد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در همایش با الگوی توسعه سواحل مکران با تاکید بر اقتصاد دریا محور حدود ۸ پیش نشست را برگزار کردیم که در تمام این پیش نشست‌ها سعی شد اجزای مختلف این الگوی توسعه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد که امروز پس از پیش نشست‌ها ما نشست همایش اصلی را برگزار می‌کنیم.

رئیس همایش ملی توسعه سواحل مکران با تاکید بر اقتصاد دریا همچنین یادآور شد: در همایش ملی توسعه سواحل مکران با تاکید بر اقتصاد دریا بیش از ۲۰۰ مقاله دریافت کردیم و ۲۰ مقاله سفارشی نیز به این همایش ارسال شده است. سعی کردیم از تمامی عرصه‌های علمی که در این رابطه دغدغه دارند،  استفاده لازم را داشته باشیم.

صادقی خاطر نشان کرد: ضمن اینکه جامعه شناسان، اقتصادانان، مدیران و متخصصان اجرایی در همایش ملی توسعه سواحل مکران با تاکید بر اقتصاد دریا مشارکت دارند و سعی می‌کنند در رابطه با طراحی این الگوی توسعه نقش بارز خود را ایفا کنند.

رئیس همایش ملی توسعه سواحل مکران با تاکید بر اقتصاد دریا با بیان اینکه ما باید به دنبال طراحی یک الگوی توسعه باشیم، تاکید کرد: باید بدانیم این الگوی توسعه را از کجا باید شروع کنیم و محور اساسی این الگوی توسعه چه است و چه کسانی باید بازیگران اصلی پیاده سازی این الگوی توسعه باشند. اعتقاد ما این است موضوع مردمی سازی اقتصاد در این الگو موضوع مهمی است و سعی می‌کنیم ظرفیت مردم را برای ایجاد توسعه لازم در سواحل مکران بسیج کنیم.

صادقی همچنین به ضرورت تدوین سند ملی توسعه سواحل مکران اشاره کرد و گفت: بدون مردمی‌سازی این پروژه نمی‌توانیم در توسعه سواحل مکران موفق باشیم؛ چرا که دولتی‌سازی این موضوع به تنهایی نمی‌تواند توسعه این فضای جغرافیایی را به نقطه مطلوب برساند.

وی خاطر نشان کرد: توسعه زیرساخت‌های سواحل مکران بخصوص در حوزه زیرساختی امر دیگری است که باید مورد توجه همه دستگاه‌ها قرار بگیرد. ضمن اینکه ما نیازمند یک نظام حقوقی منطقه‌ای قابل قبول در این سواحل هستیم.

از سیاست‌های توسعه دریامحور دور مانده‌ایم/تعیین تکلیف این سیاست‌ها ظرف ۶ ماه آینده

دبیر علمی همایش ملی توسعه سواحل مکران با تاکید بر اینکه از سیاست‌های توسعه دریامحور دور مانده‌ایم، گفت: تکلیف سیاست‌های توسعه‌ای دریا باید ظرف ۶ ماه آینده مشخص و امکانات زیرساختی اعم از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای لازم برای اجرای این سیاست‌ها فراهم شود.

غلامرضا مصباحی مقدم در همایش ملی توسعه سواحل مکران تحول اساسی و برنامه ریزی در حوزه دریا را چشم انداز توسعه ای کشور دانست و گفت: نگاه توسعه ای سیاستگذاران کشور برای توسعه کشور مبتنی بر توسعه سرزمینی و جغرافیای خشکی متکی بود و به ظرفیت دریا ها در این زمینه توجهی نشده بود. این در حالی است که بخش اعظمی از زندگی کشورهایی که در سواحل دریا زندگی می کنند بر فعالیت های تجاری، گردشگری و علمی دریا متکی است و از دریا استفاده زیادی می برند.

وی در ادامه بر ضرورت توجه به سیاست های کلی دریا محور تاکید و تصریح کرد: این سیاست ها جهت می دهد که اقتصاد آینده باید دریا محور باشد. بر این اساس همه کشورها به نوعی درگیر دریا محور شدند ما نیز در کشور باید به این بخش توجه داشته باشیم؛ به گونه ای که حتی استان های دیگر و دور از دریا در کشورر نیز با توسعه دریا محور درگیر شوند.

دبیر علمی همایش ملی توسعه سواحل مکران با بیان اینکه دریای عمان و خیلج فارس ایران را با اقیانوس ها و مردم کشورهای جهان مرتبط می کند، خاطرنشان کرد: این ظرفیت به ما امکان می دهد در ابعاد سیاسی، امنیتی، اقتصادی، گردشگری و علمی دریا استفاده و ارتباط خود با کشورهای دنیا را توسعه دهیم. البته دست یابی به چنین توسعه ای نیازمند تدوین سیاستی است که راهبری آن توسط قوه مجریه صورت بگیرد و با بسیج سایر دستگاه ها بتواند به تدوین طرح جامع این سیاست ها اقدام کند.

مصباحی مقدم ادامه داد: تکلیف سیاست های توسعه ای دریا باید ظرف ۶ ماه آینده مشخص و امکانات زیر ساختی اعم از نرم افزارها و سخت افزارهای لازم برای اجرای این سیاست ها فراهم شود تا با کمک این سیاست ها بتوانیم قوانین یکپارچه در حوزه توسعه دریا داشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: سه منطقه از کشور اعم از استان خوزستان، بوشهر و سیستان بلوچستان باید به عنوان قطب پیشران توسعه دریا در کشور تعیین شود که البته در بوشهر زیرساخت هایی نیز فراهم شده است. ضمن اینکه وجود دو دانشگاه دریایی در چابهار و خرمشهر می تواند در دست یابی به توسعه با کمک دریا کمک کننده باشد.

مکران توسعه نیابد، مزیت آن از دست ما خارج می‌شود

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در همایش ملی توسعه سواحل مکران با تاکید بر دیپلماسی و اقتصاد دریا محور با بیان اینکه نیروی دریایی از سال ۸۸ به بعد پیشروی دریایی خوبی داشته است، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند پیش‌روی در دریاهای آزاد بسیار پر اهمیت است. همچنین در دیدار با رهبر معظم انقلاب به ایشان عرض کردم که می خواهیم یک‌مرتبه بدور کره زمین گردش کنیم که ما این کار را با ناو گروه ۸۶ به سرانجام رساندیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه جمهوری اسلامی اینکه بتواند عرض اقیانوس آرام را طی کند سابقه ای نداشته است، تصریح کرد: اما امروز به برکت انقلاب کجا هستیم. ناوشکن تمام ایرانی ساخته می‌شود و  تمام کره زمین را دور می‌زند.

او با تاکید بر اینکه ما دو نگاه می توانیم داشته باشیم یکی اینکه از خشکی به سمت دریا برویم و نگاه دیگر اینکه از دریا به سمت خشکی برویم که می‌بینیم کشورهای موفق از دریا به سمت خشکی رفته اند، اظهار کرد: سواحل مکران ما امروز هیچ توسعه ای نیافته است که اگر به این موضوع توجه جدی انجام نشود ما زمان را از دست خواهیم داد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ما امروز در کشور های همسایه، در شمال اقیانوس هند بندری در حال ساخت است که ساخت آن در سال ۲۰۳۵ تمام به پایان می‌رسد، گفت: این یک ابر بندر با یک توانمندی بسیار بالاست، هنوز که فعالیت جدی شروع نشده، ۱۵ هزار نفر روزانه در آنجا کار می‌کنند.

او تاکید کرد: چرا ما نباید همچون بندری داشته باشیم، در دریا اصل همه کریدورها ما هستیم. روسیه با اینکه ابر قدرت است اما همه اطرافش یخ است و راه ارتباطی دریایی چندانی ندارد و آن‌ها بیشتر دعا می‌کنند این یخ ها آب بشود تا بتوانند تردد داشته باشند و در دریانوردی محدود هستند. ما هیچ مانعی در هیچ کجای دنیا سر راهمان نیست، ما از طریق دریا با همه کشورهای چه دوست و چه دشمن همسایه هستیم. البته دشمن ها دور هستند اما آن‌ها را رها کردیم و به نزدیک آمدند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد بندر چابهار امروز ارزشمند است، پنج سال دیگر ارزش خود را از دست خواهد داد چون کشتی ها به بندر دیگری خواهند رفت و برای آن‌ها مقرون به صرفه نخواهد بود به سمت سواحل ما بیایند. اگر سواحل مکران فعال می‌شد، امروز دیگر در خلیج فارس کسی نمی‌توانست در حوزه دریا فعالیت اقتصادی داشته باشد. چون کشتی به جای ورود به مسیر پر ریسک بار خود را در این بندر تخلیه می‌کرد.

ایرانی با بیان اینکه ظرفیت‌های ما در دریاها غافل مانده و اقتصاد دریامحور ما دچار چالش شده است، گفت: یعنی ما یک ساحل  قابل بهره برداری نداریم و یک بندری در چابهار ایجاد کردیم که ارتباطات آن به طور کامل برقرار نشده است. در حالی که بهترین بندر ما، بندر شهید رجایی در بندر عباس است. برای کشتی ها یک منطقه محدود دریانوردی محسوب می‌شود، عملا ما می‌توانستیم در چابهار تحریم ها را از بین ببریم چون تنها نقطه ای که تحریم شامل آن نیست، چابهار است. چابهار می‌تواند مرجع ورود و خروج کالاهای ما شود.

او با بیان اینکه ما امروز در حوزه شیلات، هیچ گونه استفاده ای آب های انحصاری در اختیار خودمان نکرده ایم. چرا ما نباید بهره ببریم و کشورهای دیگر بیایند و صیادی کنند، گفت:  در دریا فرصت ها به قدری بسیار است که اصلا نگاه به خشکی واقعا اشتباه است. یعنی ما باید خشکی را نگه داریم برای نسل های آینده و خیلی نسل های بعد.

ایرانی خاطرنشان کرد: دریا می‌تواند همه نیازمندی های ما را در هر حوزه ای تامین کند. ساده‌ترین آن آب شیرین است که ما از چابهار به فلات بزرگ منتقل می‌کنیم. امروز اگر بخواهیم یک بندر راهبردی در مکران به وجود بیاوریم پنج سال زمان می برد، لذا اگر ما امروز شروع کنیم دچار عقب‌ماندگی بسیاری هستیم و آن مزیت دسترسی را از دست خواهیم داد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه نیروی دریایی در بحث تامین امنیت حضور خود را گسترش داده است. یعنی دیگر اکتفایی به شمال اقیانوس هند نداریم و برای ماندگاری فرماندهی و تجهیزات را مشخص کرده ایم، گفت: ما حضورمان را در سواحل مکران گسترش دادیم و تجهیزات آنجا را شروع به ساخت کرده ایم که ساخت کشتی های پشتیبان بخشی از این کار است. اولین کشتی دور دنیا را زد و دومی را تا دهه مبارک فجر امسال رونمایی خواهیم کرد و سومی نیز برای ابتدای سال آینده رونمایی خواهد شد. الان به صورت دائمی ناوشکن های ما حضور ندارند اما اسکورت خود را در تمام مسیرهایی دریایی انجام می‌دهیم.

ایرانی به بخشی از اقدام صورت گرفته در مأموریت ناوگروه ۸۶ پرداخت و اظهار کرد: حدودا دو ماه پیش تانکر ما در بخشی از اقیانوس اطلس، آمریکایی ها می‌خواستند آن را بازرسی کنند، اما بازرسی نیازمند مجوز سازمان ملل است. از بازرسی آمریکا برای بازدید آمدند ولی ما اجازه ندادیم به ما نزدیک شوند. در واقع امنیت برقرار است ولی حضور دائمی برای ما اهمیت بسیاری دارد. ما در ناوگروه ۸۶ تلاش کردیم اگر جزیره ای در مسیر دیدیم حضور دائمی در آنجا ایجاد کنیم.

او با بیان اینکه مزیت برتری در دریا به زودی اتفاق می‌افتد و بحث دیپلماسی در دریا بسیار سریع دیده می‌شود و همه مطلع خواهند شد، افزود: بسیاری گفتند ناو هواپیما بر برای تغییر معادله به منطقه آمده است، اما باید گفت آن‌ها برای فتنه انگیزی و تامین نیازمندی هایش آمده بود و می‌گویم ما آن‌ها را به زودی از منطقه بیرون خواهیم کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تأکید کرد: امروز اگر جبهه ما اینجاست پس می‌تواند این جبهه در اینجا تشکیل بشود. پس ما دیگر تحت فشار قرار نمی‌گیریم و می‌توانیم اعمال نفوذ کنیم. دولت انقلابی ما حتما لازم است توجه جدی به دریا داشته باشیم تا کارآفرینی بی‌نهایتی داشته باشیم تا ببینید اقتصاد چگونه شکوفا خواهد شد. وقتی ۴۵ سال طول کشیده تا به این قله رسیده ایم پس می‌توانیم گام های بلندتری را هم برداریم، در واقع  هنگامی که می‌توانیم تا به این حد در دریا تسلط داشته باشیم پس می‌توانیم در توسعه دریایی هم نقش بسزایی را داشته باشیم.

 ایرانی با بیان اینکه سواحل مکران توسعه نیابد مزیت برتری آن از دست ما خارج می‌شود، گفت: بندر چابهار امروز ارزشمند است، پنج سال دیگر ارزش خود را از دست می‌دهد.

جای خالی رشته‌های توسعه دریامحور در دانشگاه‌های کشور

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌ جمهوری با اشاره به جای خالی رشته‌های توسعه دریامحور در دانشگاه‌های کشور گفت: موضوعات توسعه دریا محور در ساختار آموزش عالی کشور فراموش شده است؛ در حالی که یکی از المان‌های توسعه حکمرانی دریا محور توجه به این موارد است و ما باید موتور تولید دانش دریامحور داشته باشیم.

دکتر مصطفی زمانیان در همایش ملی توسعه سواحل مکران تاکید کرد: وقتی از توسعه زیست بوم یا اکوسیستم دریا صحبت می کنیم به این معنی است که ما باید در کشور یک ساختار توسعه دریا محوری داشته باشیم که این مولفه ها یک سری ویژگی هایی دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: در کشوری که قرار است اقتصاد دریا پایه داشته باشد باید در رشته های دانشگاهی به ویژه دوره های کارشناسی ارشد و دکتری میان رشته هایی دریایی را جز اولویت های جدی انتخاب خود قرار دهد. امروز در وزارت علوم و شورای گسرش آموزش عالی اگر بگردیم فارغ التحصیل رشته دیپلماسی دریا محور مشاهده نخواهیم کرد یا در گرایش های رشته های اقتصاد، گرایش اقتصاد دریا محور وجود نداریم. حتی متخصص حوزه بازرگانی دریا نمی بینیم؛ اما بی نهای مهندسی کشتی سازی، و مهندسی ساخت سکوهای نفتی تربیت کرده ایم.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌ جمهوری با بیان اینکه کشوری که بنا دارد اقتصاد دریا پایه داشته باشد باید افسران توسعه تربیت کند، تاکید کرد: این در حالی است که این رشته در دانشگاه های ما وجود ندارد. یا اینکه کشوری که می خواهد توسعه تعاملات ۲۷ ساله راهبردی با چین راه اندازی کند حداقل باید ۳۰۰ کارشناس خبره مسلط به زبان چینی داشته باشد که بتوانند در مذاکرات خود موفق شود.

زمانیان با بیان اینکه موضوعات توسعه دریا محور در ساختار آموزش عالی کشور فراموش شده است، اظهار کرد: ما حتی پایان نامه های دانشگاهی با موضوع سیاست گذاری توسعه دریا محور نداریم؛ در حالی که یکی از المان های توسعه حکمرانی دریا محور توجه به این موارد است و ما باید موتور تولید دانش دریا محور داشته باشیم.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌ جمهوری خاطر نشان کرد: ۴۳ سال از عمر آموزش عالی پس از انقلاب گذشته است هنوز ما در دانشگاه های خود مهندس پتروشیمی، مهندس معدن،  مهندس برق، نفت، پالایش و غیره تربیت می کنیم اما رشته هایی مثل اقتصاد نفت، اقتصاد معدن، اقتصاد کویر،  آینده پژوهشی نفت یا حقوق نفت و گاز در دوره دکتری چندان مورد توجه قرار نگرفته است. در حالیکه به اندازه ای در رشته نانو نیرو تربیت کردیم که امروزه  فارغ التحصیل نانو در کشور داریم.

زمانیان همچنین بر توسعه و ترویج فرهنگ اقتصاد محور تاکید کرد و گفت: ما مسئله راهبری مثل توسعه فرهنگ ترافیکی را اجرا کردیم و  ۵ سال طول نکشید که امروزه نبستن کمربند ایمنی یکی از نشانه های بی‌شخصیتی اجتماعی تبدیل شده است. باید در مورد اهمیت دریا را نیز فرهنگ سازی کنیم. حتی در موضوع راهبردی دریا فیلمی نساختیم.

وی با بیان اینکه ما امروز در تلفظ مکران ماندیم، گفت: من توسعه زیرساخت های دریا محور را مهم می دانم و جای نقد دارد که هنوز در این منطقه دانشگاه، رشته دانشگاهی حتی فرودگاه تاسیس نکردیم. البته نباید کاری کنیم سیاست های توسعه دریا محور به سرنوشت ۵۵ سیاست گذشته دچار شود؛ بنابراین دانشگاه امام صادق(ع) به دیده بان توسعه دریا محور کشور تبدیل شود و شاخص های مرتبط را طراحی و در جهت توسعه دریا پیاده کند.

اقتصاد دریا نقش اصلی در توسعه سرمایه داری را دارد

دکتر بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: واقعیت این است که دو سوم جمعیت جهان در مناطق مرزی ساحلی و آب راه ها زندگی می‌کنند. وی افزود: هسته اصلی اقتصاد در دنیای امروز در بستر دریا شکل گرفته و اقتصاد دریا نقش اصلی در توسعه سرمایه داری را دارد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه اقتصاد دریا محور یک اقتصاد با مقیاس بالا بوده به گونه ای که میتوان در ارزان بودن حمل و نقل دریایی آن را دید، اظهار کرد: در کشور ما از دیرباز خیلی تفاوتی بین اقتصاد و اقتصاد دریا تفاوتی نداشته، زیرا ما وابسته به اقتصاد نفت بودیم و کمتر از اقتصاد دریا برای توسعه کشور بهره بردیم اما مدتی است برنامه ریزی ها به سمت اقتصاد دریا محور پیش رفته است.

نگاهداری با اشاره به مسائل مشترک اقتصاد دریا محور، گفت: یکی از مسائل مشترک اقتصاد دریا در کشور ما، مسئله حکمرانی و نگاشت نهادی دستگاه و مدیریت سیاسی در کشور، و ارتباط آن با سایر دستگاه های موجود در این امر است.

وی ادامه داد: مسئله مشترک دیگر اختلاف شدید بین شمال و جنوب اقتصاد دریا محور است. پیشرفت هایی که در رقبای سواحل جنوبی ایجاد شده خودش برای ما مسائلی را ایجاد کرده است، این امر سبب شده قاچاق و مهاجران غیر قانونی بیشتر صورت بگیرد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس ضعف زیرساخت ها برای توسعه دریا محور را مسئله مشترک سوم دانست و گفت: اقتصاد دریا محور فقط ساحل که نیست بلکه پس کرانه و زنجیره های حمل و نقلی دارد و تمامی این زیرساخت ها باهم می‌توانند برای رشد این امر نقش بسیار مهمی را خواهد داشت.

نگاهداری ادامه داد: مسئله چهارم بحث تحریم های ظالمانه است. دور زدن تحریم ها در اقتصاد دریا محور نسبت به سایر حوزه ها کمی مشکل است. ولی واقعیت این است که اقتصاد دریا محور در شرایط کنونی برای ما الزام آور است.

وی با تاکید بر اینکه باید در بنادر و پس کرانه های بندری یک نقش متفاوت داشته باشیم و آن نقش کریدور اقتصادی است، عنوان کرد: نگاه سنتی به سواحل مکران یک ظلم است زیرا این نگاه پیرامون به مرکز است و بیشتر به دنبال توسعه محلی است، بلکه ما باید نگاه اقتصادی بین المللی به این سواحل داشته باشیم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: ما در ایام تحریم باید به اقتصاد دریا محور نگاه ویژه داشته باشیم. ما باید به درهم تنیدگی اقتصادی با سایر کشورها توجه ویژه داشته باشیم تا از طریقی هم تأمین امنیت و هم ارزآوری را برای کشور داشته باشیم.

نگاهداری خاطرنشان کرد: بدون تحلیل صحنه بین الملل نمیتوان برای توسعه سواحل مکران و پروژه های بنادر کاری انجام داد پس باید یک تغییر پارادایم از نگاه سنتی به نگاه جدید داشته باشم.

وی با اشاره به اینکه باید در نگاه جدید، سواحل مکران را یاری گر توسعه ایران بدانیم، تأکید کرد: این نگاه پیرامون به مرکز نیست بلکه اینجا مرکزیت نگاه اصلی است. در اینجا ما به جای تخصیص بودجه، به دنبال توسعه خودگران این مناطق بوده و به دنبال زیرساخت های حمل و نقلی و اقتصادی هستیم تا مدرسه سازی و بیمارستان، بنابراین با نگاه جدید، این سواحل تبدیل به ظرفیت اقتصادی ایران می‌شود.

نگاهداری به اهمیت های سواحل مکران اشاره کرد و گفت: سواحل مکران محور اتصال ایران به آب های اقیانوس هاست، خوشه های بزرگ صنعتی را می توان در این سواحل ایجاد کرد که خود در توسعه اقتصاد ایران نقش بسزایی دارد.

وی در پایان با بیان اینکه برای توسعه این سواحل باید از کشورهای منطقه و فرامنطقه ای استفاده کنیم، بیان کرد: اگر بتوانیم در توسعه این سواحل از کشور چین استفاده کنیم و سواحل مکران را به سی پک متصل کنیم این میتواند دغدغه چینی ها را هم مرتفع کند و در همکاری و توسعه سواحل مکران نقش مهمی داشته باشد.

مکران واقعا ناشناخته برای کشور و عموم مردم است

دکتر عباس مقتدای نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در ادامه همایش توسعه سواحل مکران گفت: من تمایل دارم از زاویه نگاه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به این همایش نگاه کنم.

وی افزود: کار مهمی که در عرصه علمی و تحقیقاتی در دانشگاه امام صادق در مبحث توسعه اقتصاد دریا محور در حال انجام است، ما هم در مجلس داریم تلاش می‌کنیم که از طریق قانون گذاری اقدامات مهمی را انجام دهیم تا این تلاش ها به ثمر بنشیند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: در دانشگاه امام صادق در ابتدای شکل گیری مجلس یازدهم، موضوع پراهمیت دیپلماسی اقتصادی را مطرح کردند. ما با چندین جلسه که برگزار کردیم، کمیته ای را تشکیل دادیم تا بتوانیم خلأهای موجود در دیپلماسی اقتصادی را پر کنیم. امروز ما ۱۰ روز است که طرح دیپلماسی اقتصادی را در کمیسیون امنیت نهایی کردیم و آخرین مراحل آن ظرف چند روزه آینده تکمیل خواهد شد.

وی اظهار کرد: الان سواحل مکران واقعا شرایطی را ایجاد کرده است که ما به اقیانوس متصل هستیم و این در سالیان گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود اما در دهه های گذشته بود که ما در این راه شتاب زده شده ایم و هنوز هم در ابتدای راه قرار داریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: وقتی از نزدیک منطقه مکران را می‌بینیم که چطور در سکویی ایستادیم که همه اقیانوس ها را مسلط هستیم و الان هم افتخار ناوگروه ۸۶ که توانست اقتدارش را در منطقه اقیانوسی و در مناطق دریایی دور تر نشان بدهد، واقعا ایران یک جایگاه برتری در سطح بین المللی پیدا کرده است.

مقتدایی ادامه داد: در منطقه مکران از سوی دیگر ما متوجه کاستی ها و کمبودهایی می شویم که به دنبال آن نیازمند بسیاری از پژوهش های علمی و فنی برای رفع آن می شویم.

وی خاطرنشان کرد: امروز به برکت فعالیت های عظیم هم در مجموعه های نظامی و هم در مجموعه های غیر نظامی، می‌بینید که چشم ایران بیناتر و دست ایران بلندتر شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی آماده ریل گذاری های قانونی را انجام دهیم. ما از مرکز پژوهش های مجلس خواسته بودیم که اقتصاد دریامحور را که یک راهبرد اساسی و توسعه ای است را یک تشریحی از آن ارائه دهد دیدیم که در آنجا چند نکته به آن اشاره شده بود که اساسی است.

مقتدایی خاطرنشان کرد: در این جلسه مطرح شد که برویم در جاهای دیگر جزایری را ایجاد بکنیم که این می تواند فضایی را در مقابل دیدگان ملت ایران ایجاد بکند که اصلا تصور آنها را هم نداشتند.

وی افزود: حضور در دریا هم نگاه توسعه ای دارد و هم نگاه کنش گرایانه دارد زیرا بر اساس این دو نگاه بتوانیم در دریا صنعت را ایجاد کنیم. الان بر اساس دریا ما با همه کشور های دنیا همسایه شده ایم. توجه به اقتصاد دریامحور با توسعه سواحل مکران هم محقق می‌شود و هم شتاب می گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: ما در برنامه هفتم، بر توسعه سواحل مکران تأکید ویژه ای داشته ایم. ما در این برنامه گفته ایم متوسط رشد سالانه ارزش افزوده اقتصاد دریامحور به ۱۶ درصد و نسبت جمعیت این سواحل به کل کشور به ۸ درصد برسد، این حکم نشان میدهد ما به توسعه این سواحل در قانونگذاری تأکید داشته ایم.

مقتدایی در پایان تأکید کرد: مکران واقعا ناشناخته برای کشور و عموم مردم است و آنچه که رهبری تاکید دارند وجود ظرفیت ها در منطقه مکران است که میتوانیم برای رشد کشور از آن استفاده کنیم.

در نوبت عصر همایش پنل های تخصصی در ۴ حوزه حکمرانی، دیپلماسی اقتصادی، گردشگری و توسعه صنعتی و دانش بنیان برگزار شد و در اختتامیه از مقالات برتر تقدیر به عمل آمد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.