از سیاست‌های توسعه دریامحور دور مانده‌ایم/تعیین تکلیف این سیاست‌ها ظرف ۶ ماه آینده

دبیر علمی همایش ملی توسعه سواحل مکران با تاکید بر اینکه از سیاست‌های توسعه دریامحور دور مانده‌ایم، گفت: تکلیف سیاست‌های توسعه‌ای دریا باید ظرف ۶ ماه آینده مشخص و امکانات زیرساختی اعم از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای لازم برای اجرای این سیاست‌ها فراهم شود.
حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در همایش ملی توسعه سواحل مکران تحول اساسی و برنامه ریزی در حوزه دریا را چشم انداز توسعه ای کشور دانست و گفت: نگاه توسعه ای سیاستگذاران کشور برای توسعه کشور مبتنی بر توسعه سرزمینی و جغرافیای خشکی متکی بود و به ظرفیت دریا ها در این زمینه توجهی نشده بود. این در حالی است که بخش اعظمی از زندگی کشورهایی که در سواحل دریا زندگی می کنند بر فعالیت های تجاری، گردشگری و علمی دریا متکی است و از دریا استفاده زیادی می برند.
وی در ادامه بر ضرورت توجه به سیاست های کلی دریا محور تاکید و تصریح کرد: این سیاست ها جهت می دهد که اقتصاد آینده باید دریا محور باشد. بر این اساس همه کشورها به نوعی درگیر دریا محور شدند ما نیز در کشور باید به این بخش توجه داشته باشیم؛ به گونه ای که حتی استان های دیگر و دور از دریا در کشورر نیز با توسعه دریا محور درگیر شوند.
دبیر علمی همایش ملی توسعه سواحل مکران با بیان اینکه دریای عمان و خیلج فارس ایران را با اقیانوس ها و مردم کشورهای جهان مرتبط می کند، خاطرنشان کرد: این ظرفیت به ما امکان می دهد در ابعاد سیاسی، امنیتی، اقتصادی، گردشگری و علمی دریا استفاده و ارتباط خود با کشورهای دنیا را توسعه دهیم. البته دست یابی به چنین توسعه ای نیازمند تدوین سیاستی است که راهبری آن توسط قوه مجریه صورت بگیرد و با بسیج سایر دستگاه ها بتواند به تدوین طرح جامع این سیاست ها اقدام کند.
دکتر مصباحی مقدم ادامه داد: تکلیف سیاست های توسعه ای دریا باید ظرف ۶ ماه آینده مشخص و امکانات زیر ساختی اعم از نرم افزارها و سخت افزارهای لازم برای اجرای این سیاست ها فراهم شود تا با کمک این سیاست ها بتوانیم قوانین یکپارچه در حوزه توسعه دریا داشته باشیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: سه منطقه از کشور اعم از استان خوزستان، بوشهر و سیستان بلوچستان باید به عنوان قطب پیشران توسعه دریا در کشور تعیین شود که البته در بوشهر زیرساخت هایی نیز فراهم شده است. ضمن اینکه وجود دو دانشگاه دریایی در چابهار و خرمشهر می تواند در دست یابی به توسعه با کمک دریا کمک کننده باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.