گزارش نشست ظرفیت های صادراتی ایران در بازار همسایگان

در دومین جلسه از مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی در دانشگاه امام صادق(ع)، دکتر شیرمحمدی فرد با بیان این که همسایگان ظرفیت عظیمی را برای صادرات محصولات ما فراهم می کند افزود ما نیازمند بهبود روابط تجاری خود با کشورهای همسایه هستیم. همچنین کشورهای روسیه و هند اقتصادهای بزرگی هستند که در نزدیکی ایران قرار گرفته اند که می‌توانند فرصت‌های تجاری مناسبی را برای اقتصاد ایران فراهم سازند.

ایشان با اشاره به واردات و صادرات کشورهای همسایه ابراز تاسف کردند که همسایگان ما برخی از کالاهایی را وارد می‌کنند که کشور ما تولید کننده آن‌ محصولات می باشد اما صادراتی به این کشورها ندارد. وی افزود تولیدات با کیفیت و بهای تمام شده مناسب می تواند فرصتی را فراهم سازد که کشورهای همسایه را ترغیب به استفاده از محصولات ایران نماید.

مدیر مرکز توسعه سرمایه گذاری خارجی با اشاره به تجارب خود در زمینه تجارت با کشورهای همسایه خاطرنشان کرد که برای صادرات ابتدا لازم است که به شناخت درستی از بازارهایهدف رسید که در این زمینه نیازمند موسسات مطالعات بازار و رایزنان اقتصادی هستیم که با تحقیقات میدانی به شناخت درستی از بازار هدف برسند. ورود به بازارهای هدف نیازمند داشتن استانداردها و گواهینامه های کشورهای هدف است که متاسفانه در این زمینه نتوانسته‌ایم استانداردهای کشورهای منطقه بخصوص منطقه اوراسیا را کسب نماییم. ایشان افزود که استانداردهای ورود به بازار اوراسیا تفاوت چندانی با استانداردهای اروپایی ندارد که توانسته ایم موفق به کسب آنها شویم، اما چنین استانداردها و گواهینامه هایی لازمه حضور در این بازارها است.

دکتر شیرمحمدی فرد در قسمت پایانی سخنان خود با ذکر سابقه روابط ایران و ترکمنستان، جهش صادرات را امری ممکن دانستند چنان که در طول روابط ایران و ترکمنستان شاهد افزایش چشمگیر صادرات بوده ایم که متاسفانه در چند سال اخیر بنا به دلایلی به شدت کاهش یافته است. ایشان صادرات به کشورهای همسایه را با توجه به روابط خوب اقتصادی و فرهنگی آسان‌تر از سایر کشورها دانستند و تهاتر را کمک کننده این امر دانستند که اهمیت این موضوع در زمان تحریم برجسته‌تر میشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.