افتتاحیه دومین مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی با حضور دکتر غضنفری وزیر اسبق صمت

موضوع: الگوهای موفق تجارت خارجی در دوران تحریم

دومین مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی در روز یکشنبه ۱۶ شهریور ۹۹ با حضور دکتر مهدی غضنفری وزیر اسبق بازرگانی و صمت آغاز شد. در این نشست دکتر غضنفری ضمن تأکید بر اهمیت تخصص گرایی در حوزه حکمرانی روابط اقتصادی خارجی، تجارت را از جمله نقاطی در تاریخ اقتصادی ایران برآورد کرد که بعنوان یک زیر اولویت به آن پرداخته شده است و همین مسأله تا آنجایی پیش رفته است که هرکسی را در قامت اداره تعاملات اقتصادی بین الملل تصور کرده ایم حال اینکه تمرکز تخصصی چنین مجموعه دانشگاهی( دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق علیه السلام ) نوید بخش حرکت اصلاحی جدی بسوی ترقی وضعیت کشور خواهد بود.

رئیس مدرسه حکمرانی دانشگاه عالی دفاع ملی در بخش اول از این کارگاه تجربه به روند عملکرد تجارت خارجی در ۱۵ سال اخیر پرداخته و با نسبت گیری میان سهم تقاضای ارز از آورده ی ارزی غیرنفتی شتاب این پیشرفت را در دوره ۸۴ تا۹۷ مثبت ارزیابی نمود که البته شیب این منحنی در دولت یازدهم و دوازدهم سرعتی مطابق با دوره قبلی را نداشته است.
تجربه تأسیس سازوکار های جدید و دستور کار قراردادن پیچیدگی های زاید از عرضه و تقاضای ارز تجاری دومین بخش از صحبت های وزیر اسبق بازرگانی بود. در همین مسأله غضنفری با گلایه از بی توجهی ها نسبت به توفیقات گذشته و تجربیات مثبت از سوی دولت حاضر با توجیهات سیاسی، خروج فرآیند حل مسأله از روند منطق علمی به مشاجرات سیاسی و تظاهر به آنکه مشکلات ناشی از عوامل بیرونی بوده است را آسیب جدی در پیشبرد برنامه های کشور تلقی نموده و عنوان نمود: بخش عمده ای از چالش ها و نقاط به ظاهر مبهم برای سیاستگذاران کنونی کشور سابق توسط مجریان امر حل و فصل شده است اما تخریب همه آن تمهیدات نوعی هم افزایی با روند صعودی در فشارهای خارجی است.
دکتر غضنفری در بخش سوم از این کارگاه تجربه بیان داشت که مدل های تجارت کالا و صدور خدمات فنی مهندسی، بازگشت ارز های صادراتی، مدیریت برند، انتقال فناوری، پیشبرد اهداف تجاری علیرغم سایه مشاجرات سیاسی، تخصیص ارز ترجیحی، رسوب کالا در گمرک از عمده محور های مورد بحث در طراحی مدل تجارت خارجی مطلوب در دوران تحریم بشمار می آید که به تفکیک توسط وی تشریح شد.
لازم به توضیح است که مشروح جلسات دومین مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی به جهت ملاحظاتی، تا کسب اجازه انتشار، قابلیت رسانه ای و اشتراک محتوا نخواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.