گزارش پنجمین مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی؛ قاره آفریقا

پنجمین مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی با تمرکز بر حوزه کشورهای آفریقایی توسط اندیشکده دیپلماسی‌اقتصادی دانشگاه امام صادق با مشارکت و همکاری مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی تهران و خانه اندیشه‌ورزان برگزار گردید.

مقوله دیپلماسی اقتصادی در عصر حاضر یکی از مهمترین و اثرگذارترین ابزار ها جهت تحقق راهبرد برون گرایی در مجموعه سیاست های اقتصاد مقاومتی و ابزار مقابله با تحریم ها و تسریع در روند رشد و شکوفایی اقتصادی کشور است. در همین راستا اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) از سال ۱۳۹۵ با هدف تولید محتوا، ارتقای سطح علمی و پرورش نیروی انسانی در این زمینه و با توجه به رسالت دانشگاه امام صادق (علیه السلام) در بازخوانی و حل مسائل انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف علوم انسانی فعالیت خود را آغاز و پیگیری نموده است. از آنجا که تربیت نیروی انسانی و آموزش مفاهیم و فنون دیپلماسی اقتصادی از جمله اهداف مهم است، استفاده از فرصت تابستان و برگزاری دوره به منظور آموزش فراگیران دیپلماسی اقتصادی در دستیابی به این اهداف مؤثر خواهد بود.

در همین راستا سلسله جلساتی به منظور معرفی فرصت‌ها و چالش‌های روابط دو جانبه اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای قاره آفریقا با حضور اساتید دانشگاهی، سفرا، مدیران عالی بخش دولتی و غیردولتی، رایزنان و وابستگان اقتصادی و بازرگانی، تجار و اعضای هیئت رئیسه اتاق های مشترک بازرگانی برگزار شد.

از جمله مهم‌ترین اهداف پنجمین مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی می توان به مواردی مانند آشنایی با جایگاه و اهمیت قاره آفریقا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، بررسی فرصت‌ها و چالش‌های موجود در روابط جمهوری‌اسلامی ایران با کشورهای حوزه آفریقا از منظر دیپلماسی و اقتصاد سیاسی، گردشگری، تجارت و سرمایه گذاری خارجی، حمل‌ و نقل و لجستیک تجاری، شرایط ناشی از تحریم های اقتصادی و آینده پژوهی بازارهای متنوع منطقه آفریقا اشاره کرد. علاوه بر موارد ذکر شده برگزاری کارگاه های مهارتی متناسب با فنون مذاکرات بین المللی و فنون تجاری مناسب با منطقه آفریقا نیز از دیگر برنامه های پیش بینی شده در طول این مدرسه تابستانه بود.

این رویداد که از ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۲ آغاز شد، با تشکیل ۱۸ جلسه آموزشی در روز ۵ شهریور به کار خود پایان داد. در این دوره اساتیدی از جمله آقایان دکتر بهمن عشقی با موضوع جذابیت‌های اقتصادی آفریقا، مسعود برهمن با موضوع تجارت خارجی ایران آفریقا، دریادار محمدرضا فقیهی با موضوع حمل و نقل تجاری ایران و آفریقا، دکتر محمد نیک‌خواه با موضوع تاریخ روابط خارجی ایران آفریقا، مهندس سید محمد صادق قنادزاده با موضوع دیپلماسی تجاری ایران در آفریقا در دولت سیزدهم، سید رائد موسوی با موضوع فرصت های اقتصادی شرق آفریقا، فاضل خیاط با موضوع فرصت‌های اقتصادی آفریقای جنوبی، محمدرضا قزل‌باش با موضوع جامعه و فرهنگ آفریقایی، همایون ربانی‌فر با موضوع فرصت‌های اقتصادی کنیا، دکتر محمدرضا دهشیری با موضوع فنون مذاکرات تجاری با کشورهای آفریقایی، علی بخشی با موضوع  فرصت‌های اقتصادی ایران در مادگاسکار و موریس به تدریس پرداختند. بازدید از سایت تولیدی و دفتر مطالعات اقتصادی گروه صنعتی مپنا نیز پایان بخش این رویداد علمی ترویجی بود که با حضور مدیران این مجموعه به موضوعات مرتبط به دستاورد های صنعتی و تجاری مپنا پرداخته شد.

این مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی در حوزه کشورهای آفریقایی مورد استقبال دانشجویان، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، تجار و سرمایه گذاران فعال بخش خصوصی، روزنامه نگاران و اهالی رسانه های تخصصی و عموم پژوهشگران قرار گرفت که به صورت برخط در این مدرسه شرکت داشتند.

همچنین پس از پایان مدرسه، گواهی معتبر از سوی برگزار کنندگان پنجمین مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی به شرکت‌کنندگان اعطاء می‌شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.