نیاز به فعالیت جدی تری در عرصه صادرات گاز داریم

موحدی صرفه جویی مصرف گاز در داخل را عاملی مهم در افزایش توان صاراتی کشور در این حوزه دانست و بیان کرد: در کنار صرفه جویی، تبدیل وضعیت گاز نیز ضرورت دارد.

محمود موحدی با اشاره به برگزاری اجلاس ششم کشورهای مهم صادر کننده گاز جهان در قطر گفت: کشورهای حاضر در این اجلاس دومین سازمان کشورهای صادرکننده مهم محصولات نفتی بعد از اوپک محسوب می شوند. کشورهای صادر کننده گاز چند سال قبل تصمیم گرفتند سازمانی را برای صدور گاز و تنظیم قیمت ها و مقررات مربوط به آن تشکیل دهند.

وی به عضویت ۱۱ کشور در سازمان کشورهای صادر کننده گاز اشاره و بیان کرد: ایران، روسیه و قطر مهمترین اعضای این سازمان هستند و کشورهای کوچکی مانند ترینیداد و توباگو، الجزایر، بولیوی، امارات و مصر در این سازمان عضویت دارند. دبیرخانه اجلاس در دوحه قطر مستقر شده است.

سفیر پیشین ایران در قطر با بیان این موضوع که ایران جزو تولید کننده های اصلی گاز در جهان است در عین حال تصریح کرد: بیشترین مصرف گاز در داخل صورت می گیرد. هر چه بتوانیم به صادرات در حوزه گازی اضافه کنیم، می توانیم نقش بیشتری در سازمان داشته باشیم. ایران در عین حال که در کنار کشورهای تولید کننده گاز قرار دارد، همسایگانی نیز دارد که مصرف کننده هستند و ایران می تواند از این فرصت استفاده اقتصادی مناسب را ببرد.

وی صرفه جویی مصرف گاز در داخل را عاملی مهم در افزایش توان صاراتی کشور در این حوزه دانست و عنوان کرد: در کنار صرفه جویی، تبدیل وضعیت گاز نیز ضرورت دارد. در راستای بهره مندی از اقتصاد انرژی، باید نحوه مصرف بهینه را در دستور کار قرار دهیم.

موحدی افزود: اگر به سمت تولید برق از گاز حرکت می کردیم و از کشیدن خطوط گاز در سرتاسر کشور خودداری می کردیم، می توانستیم در کنترل مصرف گاز شرایط بهتری داشته باشیم اما در حال حاضر خلاء جدی داریم که باعث شده هم در فصل گرما و هم در فصل سرما مشکل داشته باشیم.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در قطر با اشاره به اقدامات قطر از چند دهه پیش برای افزایش بهره برداری از منابع گازی خود اظهار کرد: قطری ها برای صدور گاز به صورت ال ان جی کشتی های متعدد بزرگی را از ژاپنی ها تهیه کرده اند.

وی با اشاره به طراحی خطوط لوله گازی ایران به ترکیه و پاکستان بیان کرد: صادرات گاز در حال اندک است و ایران امروز به عنوان تولید کننده و دارنده بزرگترین منابع گازی باید فعالیت بیشتری در عرصه جهانی داشته باشد.

محمود موحدی در عین حال به وضعیت خاص کشور در طول چهار دهه گذشته اشاره کرد و گفت: در طول این سال ها با شرایط جنگی و تحریمی مواجه بوده ایم و با آنکه صادرات گاز زیادی نداشتیم اما در داخل کشور در تبدیل گاز به پتروشیمی و محصولات مربوط به آن و تامین نیاز داخلی تا حدود قابل توجهی موفق بوده ایم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.