پذیرش ایران در سازمان شانگهای از اثرات سند همکاری ایران و چین است

برنامه «اقتصاد بدون مرز» رادیو گفت‌وگو با موضوع سند همکاری 25 ساله ایران و چین و با حضور مهندس مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین به روی آنتن رفت:

مجیدرضا حریری سند ۲۵ ساله ایران و چین را حاصل دو سال مذاکره دو طرف بوده است، گفت: دو کشور رئوس همکاری را در این سند آورده اند و در حقیقت ایران و چین میل و خواست خود را برای همکاری بلندمدت با امضای این سند به اطلاع جامعه جهانی رسانده اند.

وی با بیان اینکه جزئیاتی در متن اولیه وجود داشت که بعدها تصحیح شده است، اظهار کرد: این متن که حاوی کلیات است، تلاش کرده زمینه های همکاری که بین دو کشور شناسایی شده را در یک فرایند زمانی مشخص تبدیل به یک قرارداد کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با اشاره به این مسئله که از نظر چینی ها، اسنادی که با کشورهای جهان امضا می کنند دارای سطوح مختلفی است، بیان کرد: بر اساس این سطح بندی، سند همکاری ایران و چین یک سند استراتژیک محسوب نمی شود و یک پله پایین تر است. در حقیقت اگر بخواهیم به سطح سند استراتژیک دست یابیم باید حتما مراحل دیگری را طی این فرآیند ببینیم و با چینی ها به تفاهمات دیگری برسیم.

وی از دستاوردهای امضای سند جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت و افزود: بعد از ۴۰ سال نظام جمهوری اسلامی ایران به ثبات و اعتماد به نفسی رسیده که یک سند همکاری بلندمدت با کشور خارجی ببندد و اگر همین یک مورد، تنها دستاورد سند محسوب می شود، از نظر بنده کفایت می کند زیرا طی ۴۰ سال گذشته تقریبا روزمره با دنیا برخورد کرده ایم اما حالا شرکای سیاسی و اقتصادی خود را در جهان احصاء کرده ایم.

حریری با اشاره به مخالفت ها و شایعاتی که پیرامون سند همکاری ایران و چین وجود دارد، عنوان کرد: این مسئله به شرایط سیاسی ایران در دنیا مربوط است. متحدین ایران از جمله چین برای اینکه روابط شان با سایر کشورها تحت تاثیر قرار نگیرد به محرمانگی بر روابط تاکید می کنند زیرا ایران تحت تحریم همه جانبه آمریکا قرار دارد.

وی افزود: درگیری هایی که در چند سال اخیر بین چین و آمریکا به وجود آمد، زمینه را برای همکاری ایران با چین و همچنین امضای سند ۲۵ ساله فراهم کرد. پس از توفق ۲۵ ساله ایران و چین، به سرعت پروسه عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای پذیرفته شد.

****بزرگ بودن اقتصاد چین در جهان ضرورت همکاری اقتصادی با این کشور را موجب می شود

مجید رئوفی سند جامع ۲۵ ساله ایران و چین را یک نقشه راه دانست و اظهار کرد: این سند در حقیقت نشان می دهد دو طرف اراده لازم را برای تداوم، تثبیت و تعمیق همکاری ها را در عرصه های مختلف دارند.

وی درباره دلایل ضرورت همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی با چین بیان کرد: چین اقتصاد بسیار بزرگی در دنیا است و اساسا اقتصاد جهانی به سمت آسیا حرکت می کند که در این زمینه علاوه بر چین، هند، کشورهای آسه‌آن و همچنین ژاپن و کره کشورهای مطرح محسوب می شوند. در چنین شرایطی فرصت بسیار مناسبی برای ایران محسوب می شود تا در خلال انجام توافقات و قراردادهای جدید بتواند در مسیر توسعه، آبادانی و رفاه بیشتر مردم قرار بگیرد.

این پژوهشگر و نویسنده در حوزه اقتصاد چین با بیان اینکه مزایای نسبی ایران و چین در سند همکاری ۲۵ ساله دو کشور لحاظ شده است، گفت: بزرگترین متقاضی دنیا یعنی چین در یک سمت ماجرا قرار دارد و بزرگترین دارنده منابع نفتی و گازی جهان نیز در یک سمت ایستاده است.

رئوفی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو انرژی نفت و گاز را مزیت نسبی ایران دانست و عنوان کرد: مباحث مربوط به گذار انرژی و تغییرات اقلیمی در دنیا مطرح است زیرا کشورهای جهان تلاش دارند تا جای ممکن استفاده از سوخت های فسیلی را محدود کنند تا میزان گرایش زمین و آلاینده ها کاهش پیدا کند. البته این موضوع برای کشورهای دارنده منابع فسیلی از جمله ایران عوارض جانبی دارد.

وی با تاکید بر اینکه تا جای ممکن باید تلاش کنیم میزان تولید نفت و گاز کشور را افزایش دهیم، گفت: در بخش گاز با ناترازی تولید و مصرف گاز و تراز منفی روبرو هستیم که سبب شده است نیروگاه ها مازوت بسوزانند. ایران باید به عنوان دومین دارنده منابع گازی جهان بیش از آنچه در حال حاضر تولید می کند، تولید کندو محصولاتی با ارزش افزوده در صنایع پتروشیمی، سیمان، فولاد و نیروگاهی تولید کنیم.

پژوهشگر و نویسنده در حوزه اقتصاد چین بیان کرد: در چنین شرایطی به همکاری با کشورهایی نیاز داریم که به ایران فناوری بدهد و سرمایه تعیین کند و بدون تردید امروز چین می تواند چنین نقشی داشته باشد.

برنامه اقتصاد بدون مرز در ۲۰ قسمت با هدف آگاهی بخشی مفید و موثر بین عموم جامعه و جامعه نخبگانی کشور و ارائه الگو به دستگاه‌های تصمیم‌ساز با همکاری اندیشکده دیپلماسی اقتصادی از رادیو گفت‌وگو پخش شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.