برندحلال؛ چالش ها و دورنما

سومین جلسه مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی با حضور دکتر اسماعیل تکیه سادات معاون اسبق سازمان همکاری های اقتصادی، اکو برگزار شد. در این نشست دکتر تکیه سادات ضمن تاکید بر اهمیت فعالیت برای رشد برند حلال جمهوری اسلامی ایران، به تاریخچه، موانع رشد و ابعاد مختلف برند حلال اشاره کردند.

وی در ابتدای صحبت های خود به بیان این موضوع پرداخت که: وجود پتانسیل های اقتصادی و همچنین نیروی متخصص در کنار ظرفیت دانشگاه های ایران نقاط قوتی هستند که با تکیه بر آن ها میتوان از تجربه خوب مالزی و ترکیه جهت بهبود وضعیت برند حلال جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد. یکی از همین ظرفیت ها دانشگاه امام صادق(ع) است با داشتن متخصصانی مسلط به علوم متداول دانشگاهی، زبان های خارجی و علوم دینی و فقهی پتانسیل بیشتری برای راهبری تحقیقاتی کشور در زمینه برند حلال دارد.

تکیه سادات در ادامه افزود: ابتدای انقلاب بخشی در جهاد کشاورزی برای برند حلال ایجاد شد اما به دلیل کمبود نظارت و از هم گسسته بودن نهادهای تحقیقاتی و اجرایی به نتیجه مطلوبی نرسید. در حال حاضر نیز سازمان ملی استاندارد متولی این امر است که با توجه به آمار جهانی گردش مالی در برند حلال (۲/۷ تریلیون دلار) و سهم ایران (۵ میلیون دلار) از آن، عملکرد خوبی ندارد و نمی تواند همه ابعاد آن را پوشش دهد.

دیپلمات سابق دستگاه سیاست خارجی با در نظر آوردن جذابیت های ذاتی ایران به این بحث پرداخت که: در ایران با توجه به موقعیت استراتژیک خود و واقع شدن در مرکز کشورهای اسلامی میتوان با برنامه ریزی و سیاستگذاری دقیق و عملیات به موقع و درست جای مالزی را در این بازار گرفت.

وی در انتها نیز افزود با رشد برند حلال در کشور ظرفیت های کارآفرینی در کشور فعال می شود و سرمایه های کشور دیگر با خام فروشی و دلالی به هدر نمی رود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.