رژیم ها و سازمان‌های اقتصادی بین المللی

چهارمین نشست مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی با حضور خانم دکتر سمیه مردانه، مدرس دانشکده روابط بین الملل وزارت امورخارجه با موضوع رژیم ها و سازمان های اقتصادی بین المللی برگزار شد.

در این نشست مجازی دکتر مردانه به بررسی روند شکل گیری سازمان‌های اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم پرداخته و نحوه شکل‌گیری سازمان تجارت جهانی، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول را تبیین نمود.

وی با تمرکز بر روند دورهای مذاکراتی جهت سامان بخشی به توسعه تجارت جهانی، نقاط عطف در تاریخ شکل گیری موافقت‌نامه عمومی تعرفه و تجارت (GATT) را برشمرده و اشاره داشت که چگونه دور آخر این مذاکرات در اروگوئه منجر به ایجاد سازمان تجارت جهانی(WTO) شد.

کارشناس وزارت امورخارجه سپس با بیان نقش این سازمان‌ها در تجارت_جهانی، به مزایا و معایب عضویت در این سازمان‌ها دقت کرده و عضویت در سازمان‌های بین المللی را با حفظ ملاحظات هوشمندانه موجب بهره‌مندی از خدمات گسترده این سازمان‌ها معرفی نمود.

در ادامه با اشاره به انواع توافق‌نامه های تجاری و سازمان‌های منطقه‌ای، به تبیین نقش تعرفه‌های_ترجیحی در روابط اقتصادی بین کشورها پرداخته شد و در پایان متذکر این نکته شد که در جهان امروزی بسیاری از روابط تجاری تابع روابط سیاسی بین کشور‌ها است و همین امر متأثر از تحریم های ظالمانه و یکجانبه گرای ایالات متحده در شرایط کنونی سبب می شود از روابط تجاری ایران با بسیاری از شرکت‌های مطرح و معتبر جلوگیری شود و این امر در حالی اتفاق می‌افتد که حضور این شرکت‌ها در ایران، میتواند بعنوان یک تعامل برد-برد از سوی جمهوری اسلامی ایران به جهان معرفی و پشتیبانی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.