بررسی حضور ایران در اتحادیه اوراسیا

یکی دیگر از نشست های مدرسه دیپلماسی اقتصادی با حضور دکتر میرهادی سیدی؛ عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی و مشاور امور بین الملل توافق های تجاری سازمان توسعه تجارت با موضوع موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

در این نشست حضوری- مجازی جناب آقای دکتر سیدی ابتدا با تاکید بر این که توافقنامه های دوجانبه کشورمان محدود است خاطرنشان کرد: توافقنامه با منطقه اوراسیا مفصل ترین توافقنامه ای است که ایران تاکنون داشته و امید می رود تا مسیر تعرفه گذاری در جهت دستیابی به تجارت آزاد با این اتحادیه طیّ هشت سال آینده محقق شود.

از همین رو، وی با اشاره به فهرستی از چالش ها و فرصت های پیش روی ایران در پیوستن به این موافقتنامه، به روندھای حاکم بر اقتصاد و تجارت جهانی و ضرورت هماهنگی عمیق بین کشورها اشاره کرد و به عنوان نمونه گفت: اگر کالایی قبلا در یک سوله ساخته می شد امروز قطعات آن در کشورهای مختلف ساخته می شود، بنابراین تعامل برای ساخت کالایی مانند خودرو نیاز است و حتی امروز دیده میشود یک کت شلوار در پنج کشور مختلف ساخته می شود.

عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با یادآوری توافق ھای تجاری دوجانبه ایران در گذشته و مقایسه تطبیقی میان آنها به انواع توافق ھای تجاری مرسوم در تجارت بین الملل پرداخت.

مذاکره کننده ارشد تجاری کشورمان در پایان ضمن تاکید بر اینکه رویکرد تجاری حاکم موافقتنامه اوراسیا، اصل عدم تبعیض و کامله الوداد است، خاطر نشان ساخت که ‌‌محوریت معنادار روسیه در این اتحادیه اقتصادی یکی از مسائلی است که در #الحاق ایران به این اتحادیه باید مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.