نشست بررسی چالش ها و ضرورت های دیپلماسی اقتصادی ایران

دومین نشست دفتر مطالعات #دیپلماسی_اقتصادی با حضور دکتر کاظم جلالی (رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی) در دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شد.
در این نشست که حجت الاسلام آقای دکتر سعدی رئیس محترم دانشگاه و آقای دکتر صادقی رئیس محترم دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد نیز حضور داشتند، آقای دکتر جلالی طی سخنانی با اشاره به اهمیت دیپلماسی اقتصادی در شرایط فعلی ایران و جهان، تحولات سه دهه اخیر در جهان را از نظر شتاب، شدت و جهت مهم ارزیابی کردند.
ایشان سه عامل پایان رقابت ایدئولوژیک قدرت ها با خاتمه جنگ سرد، گسترش فناوری های ارتباطی و پدیده جهانی شدن را عامل برجسته شدن مسئله اقتصاد در شکل گیری روابط قدرت دانستند و تأکید کردند: با محور شدن ساحت اقتصادی در تصمیم گیری های کلان قدرت ها در عرصه بین الملل، دیپلماسی اقتصادی نیز نسبت به انواع دیگر دیپلماسی جایگاه ویژه ای پیدا کرد و به محور روابط دیپلماتیک تبدیل شد.
آقای دکتر جلالی با اشاره به شکست های سیاسی و نظامی نظام سلطه در سال های اخیر به دلیل نفوذ بالای جمهوری اسلامی ایران در منطقه، به تلاش های آمریکا و سایر بازیگران نظام سلطه برای اعمال جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی اشاره کردند و مقاومت اقتصادی جهت مقابله با این جنگ را اولویت جمهوری اسلامی در این عرصه دانستند.
ایشان در ادامه با تشریح ضرورت های بکارگیری دیپلماسی اقتصادی به منظور مقابله با جنگ اقتصادی، سه عامل تدوین استراتژی توسعه صنعتی، جهت گیری اقتصادی در دستگاه دیپلماسی و تدوین نقشه ارزی کشور در حوزه منابع و مصارف را برای تقویت دیپلماسی اقتصادی و افزایش سهم جمهوری اسلامی در تجارت جهانی مهم ارزیابی کردند.
در پایان آقای دکتر جلالی به سؤالات دانشجویان پاسخ گفتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.