عضویت در شانگهای زمینه ساز تفاهمات اقتصادی است

كارشناس اندیشكده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) هدف از ایجاد سازمان شانگهای را توسعه روابط چند جانبه عنوان كرد و گفت: ما در قالب این سازمان می توانیم چندین پروژه و تفاهم‌نامه‌های بین المللی را با كشورها تعریف كنیم.

محسن شرافتی نیا، کارشناس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) درمورد دیپلماسی اقتصادی ایران در سازمان شانگهای با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو مصاحبه تلفنی کرد.

شرافتی نیا با اشاره به اینکه یک سال از مطرح شدن عضویت دائم ایران در سازمان همکاری های شانگهای می گذرد گفت: کشورهایی که در سازمان همکاری های شانگهای عضویت دارند کشورهای باظرفیتی هستند و این یک فرصت ویژه برای افزایش صادرات است.

وی افزود: کشور ازبکستان که از نظر جغرافیایی به ما نزدیک است و در گذشته یک بازار ساده و ارزانی داشت اما طی سالهای اخیر پیشرفت های قابل توجهی داشته و به لحاظ نظریه های اقتصاد بین الملل جزو کشورهای تأثیر گذار سازمان همکاری های شانگهای محسوب می شود.

کارشناس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) اضافه کرد: کشور قرقیزستان قرابت فرهنگی با ایران دارد و می تواند زمینه ساز صادرات کالا برای ایران باشد. کشور تاجیکستان هم می تواند در حوزه صادرات انرژی و صادرات محصولات غذایی برای ما جزو کشورهای هدف قرار گیرد.

شرافتی نیا هدف از ایجاد سازمان همکاری های بین المللی از جمله سازمان همکاری های شانگهای را توسعه روابط چند جانبه و به ویژه دو جانبه بین کشورهای عضو عنوان کرد و گفت: ما در قالب این سازمان می توانیم چندین پروژه و تفاهم نامه های بین المللی را با کشورها تعریف کنیم.

وی حجم واردات کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای در سال ۲۰۲۱ را ۳.۸ هزار میلیارد دلار و حجم صادرات آنها را نیز ۴.۵ هزار میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ما باید نسبت به موانع سرمایه گذاری های خارجی تلاش کنیم.

این مصاحبه در تاریخ ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۱ انجام شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.