به استراتژی‌های اقتصادی و صنعتی نیاز داریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر ما می‌خواهیم در حوزه دیپلماسی اقتصادی موفق عمل کنیم باید استراتژی‌های اقتصادی و صنعتی را در کشورهای هدف مورد توجه قرار بدهیم.

دکتر محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در نخستین کنفرانس دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران گفت : اولین نکته ورود کشور ما به سرفصل مسئله دیپلماسی اقتصادی است که فراتر از حضور ما در دنیا اتفاقات مهمی صورت گرفته است، ما با تاخیر به این حوزه ورود کرده‌ایم.

وی ادامه داد. اگر امروز بخواهیم در حوزه اقتصادی این موضوعات را به شکلی دنبال کنیم، مسائل مربوط به این بخش از مسائل مهم ماست. همه وزارت خانه‌های مرتبط باید در این زمینه کمک کنند. شرایط اقتصادی امروز کشور ما به جهت شاخص‌های خروجی اقتصادی دولت گذشته بسیار نامناسب است و تقریبا می‌توان گفت هیچ شاخص اقتصادی سالمی نداریم و معدل عملکرد کل شاخص‌های اقتصادی بیانگر وضعیت نامناسبی است و میانگین عملکرد رشد اقتصادی تقریبا صفر است. به نظر می‌رسد در آغاز دولت سیزدهم می‌توانیم برنامه‌هایی را در دستور کار قرار بدهیم و به کار ببریم.

دکتر پورابراهیمی اذعان کرد: اولین موضوع آسیب شناسی وضعیت ما در دیپلماسی اقتصادی است. خواهش من از این اندیشکده این است که موضوع بحث آسیب شناسی وضعیت موجود را مورد تاکید قرار بدهند و تا بتوانیم راهکارهای مناسبی را برای رفع این آسیب‌ها و تقویت نقاط قوت انجام بدهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اولین موضوع بحث دیپلماسی اقتصادی مبنتی بر رویکرد استراتژی توسعه صنعتی کشور است. اگر ما نتوانیم نگاه بلند مدت داشته باشیم، مشکل به وجود می‌آید. استراتژی توسعه صنعتی یکی از محورهایی است که اگر در نظام اقتصادی کشور ما تعریف نشود، ما نمی‌توانیم براساس آن راهبردهای مرتبط با دیپلماسی اقتصادی را مدنظر قرار بدهیم؛ بنابراین یکی از آسیب شناسی‌های اصلی است اگر بدانیم بخش‌های مختلف این توسعه کجاست، به نظر می‌رسد که تعریف‌های مشخصی وجود ندارد و تا زمانی که وجود نداشته باشد، مدل استراتژی اقتصادی برای کار بلند مدت اصلا مفهومی ندارد. نکته دوم شناخت دیپلماسی و یا رویکردهای اقتصادی است که کشورهای دیگر دارند و ما باید با آنها ارتباط داشته باشیم.

دکتر پورابراهیمی ضمن اشاره به این موضوع که کشورهای منطقه آسیا، اروپا و آفریقا برای ما ظرفیت بزرگی هستند گفت: اگر ما می‌خواهیم در حوزه دیپلماسی اقتصادی موفق عمل کنیم و یک برنامه بلندمدت داشته باشیم، طبیعتا باید استراتژی‌های اقتصادی و صنعتی را در کشورهای هدف که در روابطمان طرف ما قرار می‌گیرند، مورد توجه قرار بدهیم. بنابراین نکته دوم شناخت دقیق از وضعیت رویکردهای اقتصادی در کشورهایی است که می‌خواهیم با آنها رابطه داشته باشیم. نکته سوم بحث‌های کسب و کار در نظام اقتصادی ماست. طبیعتا اگر ما شاخص‌های کسب و کار را در اقتصاد کشورمان فعال نکنیم و یا بهبود و ارتقا نبخشیم، انتظار اینکه برآیند نهایی عملکرد دیپلماسی اقتصادی در کشور نتیجه مطلوب داشته باشد، درست نیست. مهم این است که ما اصلاحات لازم را درون خودمان انجام بدهیم.

دکتر پورابراهیمی خاطر نشان کرد: بحث صدور مجوز که اخیرا تصویب شد برای این است که ما یکبار بتوانیم این ساختار فشل صدور مجوزها را به یک ساختار شفاف منضبط تبدیل کنیم. صدور مجوزها بخشی از فضای کسب و کار است و عواملی دیگری هم وجود دارد. لازم است این اقدامات به عنوان یکی از آسیب‌هایی که ما در حوزه رسیدن به دیپلماسی اقتصادی داریم، در کشور انجام شود. نکته مهم دیگر محوریت بخش خصوصی برای موضوع دیپلماسی اقتصادی است. بعضی‌ها در کشور دوگانه عمل می‌کنند. از یک طرف اعلام می‌کنند که ما بخش خصوصی را به رسمیت می‌شناسیم و سیاست‌های اصل ۴۴ و فرمایشات حضرت آقا را قبول داریم؛ اما در عمل با یک سری اقدامات کاملا متفاوت روبه رو می‌شویم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد اگر ما اعتقاد داریم که کاهش تصدی گیری در سهم دولت باید در اقتصاد کشور اتفاق بیافتد که هم قوانین دنیا و هم قوانین و سیاست‌های خودمان این را می‌گوید، طبیعتا در اجرا هم باید انجام شود و در میدان ما اثر میدانی آن را ببینیم. بنابراین نکته بسیار حائز اهمیت در توسعه اقتصادی این است که در دنیا ظرفیت دیپلماسی اقتصادی در حوزه بخش اقتصادی فعال است. دولت‌ها سیاست‌گذار این فرآیندها هستند و این نکته مهمی است که باید مد نظر قرار بگیرد. نکته بعدی ترکیب فعالیت‌های اقتصادی با موضوعات دانش بنیان است که با توجه به توسعه فعالیت‌های علمی و تخصصی در کشور ما و اینکه در پرتو نظام مقدس جمهوری اسلامی ما در بسیاری از زمینه‌ها مثل نانوتکنولوژی، سلولهای بنیادی، هسته‌ای، هوا و فضا و… در دنیا جایگاه بالا و برتری داریم.

دکتر پورابراهیمی ادامه داد: ما باید این ظرفیت را در حوزه خلق ثروت در نظام اقتصادی به کار بگیریم. ما می‌توانیم با دانش و تخصص خودمان ظرفیت‌های جدیدی را در حوزه اقتصادی ایجاد کنیم. یعنی خلق ثروت از نگاه علمی که در حوزه دیپلماسی اقتصادی بسیار اهمیت دارد که ما بتوانیم از ظرفیت و توانمندی نگاه علمی در کشور از طریق شرکت‌های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی و تخصصی خودمان در این فصل به کار بگیریم. همه اینها باید به تدوین سند ملی موضوع دیپلماسی اقتصادی منجر شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اشاره به آمادگی مجلس در تدوین برنامه هفتم توسعه اشاره کرد: در برنامه هفتم توسعه سرفصل دیپلماسی اقتصادی یکی از مباحث مهم ما خواهد بود. ما در کمسیون اقتصادی مجلس از اندیشکده‌ای که در دانشگاه تشکیل شده است، انتظار داریم اول وضعیت شاخص‌های اقتصادی را کاملا بررسی کنید. دوم موضوع بحث آسیب شناسی محورها و ارکانی است که در بررسی اقتصادی باید به آن می‌رسیدیم و نرسیدیم و سوم تبیین شرایط موجود در قالب سند ملی و در موضوع بحث استراتژی است. وقتی اینها را کنار هم قرار بدهیم، ما آمادگی داریم که در یک همکاری مشترک با مراکز دانشگاهی این همکاری را انجام بدهیم و ما پیش‌نویس مدنظر مراکز علمی و دانشگاهی را در تدوین احکام قانونی دیپلماسی اقتصادی برای برنامه هفتم را حداکثر در پایان خرداد ماه با شما توافق کنیم و آن را در معرض بررسی همه صاحب نظران هم قرار بدهیم.

در پایان دکتر پورابراهیمی گفت: من مطمئنم تغییر نگاه راهبردی که در اینجا صورت می‌گیرد، می‌تواند کشور را در مسیر درست قرار بدهد. امروز باید یک خانه تکانی جدی در حوزه دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه و وزارت سمت انجام شود. بنابراین ما در مجلس این آمادگی را داریم که در کنار شما باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.