بازار ارمنستان فرصتی مغتنم برای ایران/ شرکت های مدیریت صادرات در کشور تقویت شود

«ایمان صمدی نیا» در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: ایران رابطه بسیار خوبی از منظر سیاسی با کشور ارمنستان از قدیم الایام داشته و دارد.

وی با اشاره به اینکه بازار ارمنستان یکی از بازارهای مهم منطقه است، اظهارداشت: حجم بازار این کشور ۱۲,۴ میلیارد دلار است.

پژوهشگر میز آسیای مرکزی دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی گفت: بازار ارمنستان فرصت بسیار ارزشمندی برای تجار و بازرگانان جمهوری اسلامی ایران است و همچنین از چند منظر این بازار اولویت دارد.

وی افزود: این کشور سه میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از بهترین اقتصادی های منطقه است.

صمدی نیا با اشاره به اینکه از زمان شوروی سابق کارخانه ها و صنایع متعددی در این کشور وجود داشته و دارد، اظهارداشت: بخش گردشگری، خدمات و کشاورزی ارمنستان نیز در دهه اخیر رونق خیلی خوبی را تجربه کرده است.

وی ادامه داد: همچنین این کشور به دلیل بافت کوهستانی محل استخراج سنگ های معدنی از جمله طلا، مس، آهن و … بوده و به یک معنا از حیث اقتصادی ظرفیت بسیار بالایی جهت همکاری دو جانبه دارد.

پژوهشگر میز آسیای مرکزی دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی گفت: ارمنستان در حوزه غربی ورود به بازار اوراسیا و اروپا برای ایران محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه تاجران و فعالان اقتصادی ارمنستان ارتباطات بسیار خوبی با فعالان اقتصادی روسیه دارند، افزود: روسیه از جمله شرکای اصلی واردات و صادرات این کشور است.

صمدی نیا تصریح کرد: تجار و بازرگانان ایرانی به راحتی می توانند از این طریق به بازار روسیه و ارواسیا وصل شوند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات عمده در کشور نبود شرکت های مدیریت صادرات است و صادرکنندگان بصورت انفرادی عمل می کنند.

پژوهشگر میز آسیای مرکزی دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی گفت: این قضیه خوشایند جمهوری اسلامی ایران نیست چرا که بازار ارمنستان و اوراسیا بازارهای ساختار یافته و پیشرفته ای هستند و نمی توان با مدل ورود به بازار عراق و افغانستان به بازار این کشور ها ورود پیدا کرد.

وی افزود: متاسفانه تجار و بازرگانان ایرانی علاقه مند هستند بدین نحوه وارد بازارهای هدف صادراتی کشور شوند.

صمدی نیا یادآورشد: برای توسعه صادرات به ارمنستان ضرورت ایجاب می کند شرکت های مدیریت صادرات در کشور تقویت و در ضمن پشتیبانی دولتی از آنها صورت گیرد.

برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا چهارشنبه هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «حمیدرضا کجوری» با هدف تبیین سخنان روز رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی در قالب گفتگو محور و برنامه ترکیبی بر اساس تمامی بندهای اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.