گزارشی ازتبعات بحران کرونا براقتصاد جهانی

میر امیر پورموسوی/ عضو شبکه پژوهشگران دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی

براساس داده های جمع آوری شده توسط دانشگاه جان هاپکینز ، از زمان ظهور ویروس در شهر ووهان در اواخر سال گذشته ، بیماری کرونا ویروس در ۱۸۵ کشور و سرزمین شیوع یافته است – وبیش از۸ میلیون نفر را آلوده کرده و بیش از  ۴۲۸.۰۰۰نفر انسان را در جهان کشت.

برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس ، مقامات در سراسر جهان اقدامات لازم را برای ایزوله کردن کشورها و شهرها به درجات مختلفی انجام دادند. شامل بستن مرزها ، تعطیلی مدارس و محل های کار و محدود کردن اجتماعات بزرگ است.

این محدودیت ها ، که صندوق بین المللی پول آن را “تعطیلی بزرگ” خوانده است ، بخش عمده ای از فعالیت های اقتصادی جهانی را متوقف کرده است ، به مشاغل آسیب می رساند و باعث می شود افراد شغل خود را از دست دهند

در اینجا ۷ نمودار آورده شده است که نشان دهنده تاثیر ویروس براقتصاد جهانی می باشد.

۱.افزایش بیکاری

بسیاری از اقتصاددانان هشدار داده اند که اقدامات ایزوله در سراسر جهان باعث تسریع در تلفات شغلی خواهد شد – حال حاضرافزایش تعداد بیکاری در چندین اقتصاد به چشم می خورد.

در ایالات متحده ، بزرگترین اقتصاد جهان ، بیش از ۲۶ میلیون شغل در طی پنج هفته گذشته از دست رفت

استرالیا و کره جنوبی نیز  نرخ بیکاری صعودی به ثبت رسانده اند که برخی از اقتصاددانان هشدار داده اند که اوضاع می تواند وخیم تر شود.

۲. صنعت خدمات به شدت ضربه خورده است

صنعت خدمات برای بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده و چین منبع اصلی رشد و اشتغال است

اما هر دو کشور شاهد کاهش شدید در خرده فروشی بودند زیرا اقدامات در طول همه گیری ، بسیاری از فروشگاه ها را تعطیل و مصرف کنندگان را در خانه نگه داشت. افزایش فروش آنلاین که توسط برخی خرده فروشان از جمله آمازون گزارش شده است ، نتوانست از سقوط کلی جلوگیری کند.

اقتصاددانان هشدار دادند که الگوی خرید مصرفکنندگان حتی پس از برداشته شدن محدودیت ها، ممکن است سریع به حالت اولیه بر نگردد. تحلیلگران اقتصادی آکسفورد گفتند که “بهبود آهسته” در فروش خرده فروشی در چین حتی پس از آنکه این کشور اجازه بازگشایی تدریجی مشاغل را داد ، مشهود است.

به گفته IHS Markit ، مشاغل موجود در بخش حمل و نقل ، املاک و مستغلات و مسافرت و جهانگردی بزرگترین کاهش در فعالیت را تاکنون تجربه کرده اند.

۳.  افت فعالیت تولید

تولید تولیدکنندگان که قبلاً در جنگ تجاری آمریکا و چین در دو سال گذشته کاهش یافته بودند ، همزمان با گسترش ویروس در سراسر جهان ، بار دیگر تحت فشار قرار گرفتند.

انتشار Covid-19 برای اولین بار در خارج از چین به کارخانه هایی ضربه زد که برای تامین مواد اولیه تولید خود متکی به کارخانه های چینی بودند. کارخانه های چینی عملکرد بیشتری را برای مدت طولانی از آنچه انتظار می رفت به حالت تعلیق درآوردند زیرا مقامات در تلاش برای مهار ویروس بودند.

هرچه تعداد بیشتری از کشورها اقدام به قرنطینه کردند، تعداد بیشتری از شرکتهای تولیدی مورد اصابت قرار گرفت. برخی مجبور شدند به طور موقت تعطیل شوند ، در حالی که آنهایی که باز باقی می مانند در تهیه کالاهای و مواد واسطه ای محدودیت هایی دارند.

۴. افت تجارت جهانی

تجارت جهانی که قبلاً در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته بود ، پیش بینی می شود امسال بیشتر کاهش یابد.

سازمان تجارت جهانی در آخرین پیش بینی خود در این ماه گفت: حجم تجارت جهانی بسته به مسیر اقتصاد جهانی ممکن است امسال ۱۲/۱۲٪ یا ۳۱.۹٪ کاهش یابد.

سازمان تجارت جهانی می گوید: “در هر دو سناریو ، همه مناطق در سال ۲۰۲۰ دچار کاهش دو رقمی در صادرات و واردات خواهند شد.”

۵.تضعیف قدرت اقتصاد جهانی

همه گیر شدن ویروس به فعالیت های اقتصادی باعث شده است که بسیاری از موسسات پیش بینی های خود را برای اقتصاد جهانی کاهش دهند.

صندوق بین المللی پول ، که ارزیابی آن از اقتصاد به طور گسترده دنبال می شود ، انتظار دارد که اقتصاد جهانی امسال ۳ درصد کاهش یابد. صندوق بین المللی پول می گوید ، تنها تعداد معدودی اقتصاد – مانند چین و هند – در سال ۲۰۲۰ رشد خواهند کرد.

گوپینات ، رئیس ارشد اقتصاد این صندوق ، نوشت: “ضرر تجمعی تولید ناخالص داخلی جهانی در طول سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ از بحران کرونا ممکن است در حدود ۹ تریلیون دلار ، بیشتر از اقتصادهای ژاپن و آلمان باشد.”

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.