پیام نوروزی اندیشکده دیپلماسی اقتصادی

با بهاری که می‌رسد از راه

سبز شو، تازه شو، بهاری شو

مثل یک شاخه گل جوانه بزن

مثل یک چشمه‌سار جاری شو
حمد خدای سبحان را به‌جای می‌آوریم که طلوع سال جدید خورشیدی را موفق آمدیم و از درگاه ربانی و قدسی پروردگار جهان، سرانجامی نیک در پایان سال ۱۴۰۲ را خواهانیم.
اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام نیز هفتمین سال از عمر نوجوان نهاد خود را گذرانید. فرازها و نشیب‌هایی همراه بود. توفیقاتی حاصل آمد و چشم‌انداز توفیقاتی کم سابقه را در سایه لطف الهی برای سال پیش‌رو خواهیم داشت.
پس از عبور از محدودیت‌های باقی از شیوع بیماری کووید-۱۹، محوری ترین سیاست اندیشکده دیپلماسی اقتصادی، دقت کارشناسی و اجماع مراکز دانشگاهی و اندیشه‌ورزی با نهادهای عالی دولتی و غیردولتی بر سهم قابل توجه دریاپایگی از سیاست همسایگی و دیپلماسی اقتصادمحور کشور بود که در طول سال‌های پیش به قدر لازم (و البته هنوز ناکافی) بر آن‌ها تاکید شده بود. دریا این موهبت اتصال منطقه‌ای و جهانی ایران به اقتصادبین‌الملل است که چه در حوزه مناطق شمالی کشور و چه در حوزه جنوب مورد نوعی غفلت تاریخی متراکم و دسیسه‌های خصمانه قدرت‌های استعماری بوده و هست.
برگزاری چهارمین مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی با محوریت حوزه کشورهای خزر اقدامی کم نظیر در تجمیع حضور سفرای سابق و کنونی کشور، وابستگان اقتصادی مقیم در همسایگان خزر، فعالان بازرگانی، گردشگری و سرمایه‌گذاری خارجی، اساتید و کارشناسان تراز اول حوزه ترانزیت و تحریم طی ۲۰ نشست کارگاهی بود.
مشارکت با نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جایگاه دبیرخانه علمی چهارمین همایش ملی توسعه سواحل مکران و جهت‌دهی آن به تأکید بر دیپلماسی و اقتصاد دریامحور، اقدام موثر چندماهه‌ای بود که علاوه بر درگیری بدنه دانشگاهی با دریافت بیش از ۲۲۰ مقاله از اعضای هیئت علمی و دانشجویان سراسر کشور (بالغ بر ۷۰ درصد مقاطع تحصیلات تکمیلی) و تلاش برای حرکت کوچکی در رفع فقر ادبیات نظری این حوزه موضوعی، با برگزاری هشت عنوان پیش‌نشست به درگیر ساختن نهادهای عالی سیاستگذاری و اجرایی دولتی و غیردولتی اهتمام ورزیده شد. همکاری وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهادکشاورزی با محوریت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، شورای راهبردی روابط خارجی، اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران، وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت امورخارجه و صندوق توسعه ملی با قریب به ۳۰ سخنرانی علمی در سطح معاونین وزرا، هر یک به جایگاه نهادهای یادشده در مدل کلان پیشرفت و آبادانی این منطقه راهبردی پرداخت و ماحصل آن نیز در پیش‌نویس سیاست‌های کلی توسعه دریامحور جهت تقدیم به رهبری معظم انقلاب و ابلاغ ایشان بروز خواهد یافت.
تصویب و دفاع سه عنوان پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد با موضوعات دیپلماسی اقتصادی و برند‌ملی، مطالعه تطبیقی دیپلماسی تجاری مکزیک و برزیل و همچنین عضویت جمهوری اسلامی ایران در رژیم‌ها و سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی، انتشار دو عنوان کتاب ترجمه (کتاب دیپلماسی نوین در عمل چاپ وزارت امور خارجه و کتاب دیپلماسی اقتصادی و سیاستگذاری خارجی چاپ مشترک دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و وزارت امور خارجه)، مقالات علمی پژوهشی و کنفرانسی متعدد از سوی اعضای پژوهشگران و اساتید شورای علمی اندیشکده نقطه مثبت قابل توجهی در سال ۱۴۰۱ بود.
بازدیدهای میدانی گروهی و فردی اعضای اندیشکده دیپلماسی اقتصادی در داخل و خارج از کشور نیز در سال ۱۴۰۱ امتداد یافت. حضور میدانی در منطقه راهبردی تنگه هرمز با محوریت شهرک‌صنعتی بندرعباس، سازمان منطقه آزاد قشم و جزیره هرمز، بازدید از سایت‌های تولیدی خودروسازی کشور و همچنین حضور کارشناسی چند روزه در سفر علمی آموزشی ژاپن اتفاق مبارک دیگری بود که گزارش‌‌های آن به زودی در رسانه‌های اندیشکده دیپلماسی اقتصادی منتشر خواهد شد.
حضور در نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و کسب عنوان اندیشکده برتر (واحد پژوهشی برتر در زیر موضوع تولید محتوا ) افتخاری ماندگار بود که برای دومین سال به اندیشکده دیپلماسی اقتصادی تعلق گرفت.
#ارتباطات موثر میان اندیشکده دیپلماسی اقتصادی و فضای برون اندیشکده نیز کما‌فی السابق استمراری جدی و البته با تمرکز بر کیفی سازی و غنای همکاری‌های مشورتی ادامه یافت. تجمیع این شبکه همکاری‌ها در برگزاری مدارس تابستانه و همایش ملی توسعه سواحل مکران جلوه‌ای ویژه داشت. مزید بر آنکه امضای یادداشت تفاهم با اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران و همچنین مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه گام مبارکی بود که بنابر سنت ارتباطات برون اندیشکده‌ای مان، متاخر از انجام همکاری‌های عملی بوده است که در سایه لطف خدا مستمر خواهد بود.
۸ دوره آموزش آزاد و ۲ عنوان دوره کارگاهی دانش‌افزایی و مهارت آموزی با مخاطب قرار دادن بدنه‌ی فعالان و کارآفرینان بخش خصوصی و دانشجویان توفیق دیگر اندیشکده دیپلماسی اقتصادی در سال ۱۴۰۱ به شمار می‌آید که در مجموع نزدیک به ۵۰۰ نفر فراگیر را پوشش داده است.
ترویج گفتمان دیپلماسی اقتصادی و پرونده‌ ویژه‌هایی نظیر حوزه خزر و مکران در ضمن اطلاع‌رسانی اخبار و آرای کارشناسی اندیشکده دیپلماسی اقتصادی، سیاست اساسی در بخش رسانه‌ای بوده و دنبال شده است. هرچند اختلالات پیش آمده در محدودسازی برخی شبکه‌های اجتماعی رایج، فعالیت صفحات رسمی اندیشکده دیپلماسی اقتصادی را متاثر ساخت اما برنامه‌ریزی‌های جدید توفیقاتی را به همراه داشته است که به دنبال همراهی بدنه‌ قابل توجهی از مخاطبین هدفمند (وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سفرای سابق و کنونی جمهوری اسلامی ایران، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران تخصصی، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان) و همکاری با مطبوعات، خبرگزاری‌ها، رادیو و تلویزیون پیگیری شده است.
سال ۱۴۰۲ پس از ۷ سال از شکل‌گرفتن هسته‌ی اولیه اندیشکده دیپلماسی اقتصادی؛ این نهال نوجوان، پویا و موثر دانشگاهی، در بستر تکالیف دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و در چهارمین بهار از بازجوشش مجاهدت‌های بدون مرز چهره‌ی شاخص انقلاب اسلامی، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همچنین در چارچوب چشم‌انداز و بیانیه ماموریت اندیشکده، متوجه سیاست گستردگی کمی و کیفی تولید محتوای پژوهشی خواهیم بود. این مهم در قالب‌های مرسوم گذشته و جدید به ویژه تألیف و ترجمه کتب برجسته این حوزه نظری و کاربردی، رویداد‌های ملی و البته بین‌المللی کارآمد، دوره‌های آموزشی آزاد و کارگاه‌های دانش‌افزایی و مهارت آموزی کم سابقه، انتشار فصلی مقالات تخصصی، فرم چالش برانگیزی از پروژه‌های ترویج رسانه‌ای خواهد بود تا همچون گذشته ضمن بهره‌برداری تام و تمام از دارایی موجود که در صدر آنها منابع انسانی است و خلق فضاهای دنبال خواهیم نمود.
️ بی‌تردید توفیقات گذشته تا کنون دائر مدار جلب نظر رضایت الهی بوده است که از تلاش‌های شبانه‌روزی و دغدغه‌مندانه نسل جدید دانشگاهی در مجاورت اساتید مبرز و برجسته ممکن است. راهنمایی و پشتیبانی ریاست محترم شورای علمی اندیشکده دیپلماسی اقتصادی و حسن توجه و نیت اعضای فرهیخته آن جمع، مایه امید به استمرار الطاف پیدا و پنهان خداوندی در گشایش‌های غیر‌قابل تصور است.
مَنْ کانَ یُریدُ الْعِزَّهَ فَلِلَّهِ الْعِزَّهُ جَمیعاً إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ وَ الَّذینَ یَمْکُرُونَ السَّیِّئاتِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ وَ مَکْرُ أُولئِکَ هُوَ یَبُورُ
نوروز ۱۴۰۲ خورشیدی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.