توسعه اقتصادی سواحل مکران؛ اولویت اول جمهوری اسلامی ایران

محمدحسین خدادوستی، کارشناس حقوق بین الملل اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) درمورد رویکرد دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با برنامه «رادیو گفت و گو» مصاحبه کرد.

خدادوستی گفت: در ادبیات نظری جهان امروز، اصطلاح تخصصی دیپلماسی اقتصادی یکی از وجوه دیپلماسی در عصر حاضر، شناخته شده است. ظهور نظام اقتصاد سیاسی جهانی و جایگاه ویژه و نقش پر اهمیت مسایل و مباحث اقتصادی و تأثیر آنها بر سیاست در صحنه جهانی و تغییر عمده در ساختار نظام بین الملل، تأثیر پذیری سیاست خارجی از مولفه اقتصادی را غیر قابل تشکیک کرده است. گستردگی حوزه دیپلماسی اقتصادی به گونه‌ای است که توفیق در آن مستلزم شناخت عمیق از تحولات جهانی و الزامات داخلی و هماهنگی همه دستگاه های دخیل است. اینکه دیپلماسی اقتصادی چه نقشی در فرایند سیاست‌گذاری و هدایت آن متناسب با شرایط داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد و چگونه می‎توان از ظرفیت های آن جهت ارتقای جایگاه کشور در سطح جهان استفاده کرد؛ مطالبی است که در این مصاحبه به آن پرداخته شد.

وی با بیان اینکه دغدغه‌های اقتصادی، اولویت اصلی سیاست‌گذاری دولت‌ها است؛ افزود: کیفیت دیپلماسی اقتصادی در هر کشور متأثر از خط‌مشی‌های سیاستی است که عمدتا در ضمن اسناد بالادستی تعیین، هدایت و ارزیابی می‌گردد.

خدادوستی عنوان کرد: سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، سیاست‌های کلی ‌برنامه‌ چهارم، پنجم و ششم توسعه و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، از جمله اسنادی هستند که راهبرد جمهوری اسلامی ایران را در عرصه سیاست خارجی تبیین می کنند.

کارشناس میز حقوق و روابط بین الملل در اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: بهره‌گیری مطلوب از ابزارهای اقتصادی، بازطراحی سیاست خارجی با اولویت‌ اقتصادی و رویکرد منطقه‌گرایی و تمدنی؛ تلاش دستگاه سیاست خارجی جهت عملی ساختن طرح‌های اقتصادی و تجاری؛ تعامل سازنده با سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی؛ تقویت لجستیک تجاری و تقویت دیپلماسی انرژی از جمله مهم ترین عواملی است که می تواند بر راهبرد جمهوری اسلامی ایران را در عرصه سیاست خارجی موثر واقع شوند.

وی با بیان اینکه چالش‌های مهمی فراروی دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است؛ افزود: با تأکیدات مقام معظم رهبری مبتنی بر الزامات اقتصادی- اجتماعی و امنیتی کشور، مقوله‌ی توسعه اقتصادی به ضرورتی ساختاری و اجتناب ناپذیری در اسناد خرد و کلان و دورنمای کشور تبدیل شده است که دستیابی به این چشم انداز، اتخاذ رویکرد نوینی در عرصهی دیپلماسی و سیاست خارجی را می‌طلبد تا بتواند اهداف جمهوری اسلامی ایران را در تعامل با بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای منافع و امنیت کشور تحقق ببخشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.