نقش بریکس در نظم نوین جهانی

اندیشکده شورای روابط بین‌المللی
اندیشکده روسی «شورای روابط بین‌المللی» نزدیک به کرملین، در مقاله‌ای به بررسی این فرضیه پرداخته که آیا کشورهای گروه بریکس (چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی) می‌توانند زیربنای نظم نوین جهانی را شکل دهند.
به نظر نویسنده، برای اینکه کشورهای بریکس به پایه نظم نوین جهانی تبدیل شوند، باید به کشورهای دیگر در اقتصاد جهانی، پارادایم‌های جدیدی از توسعه در خصوص بسترسازی نقش دولت‌ها، مدرن‌سازی نهادها، ایجاد یک ارز مشترک و یک بانک بین‌المللی ارائه دهند.
چین با پیشنهاد ایده «بریکس پلاس» درصدد توسعه همکاری‌های اقتصادی این بلوک با دیگر کشورهای در حال توسعه برآمده است. ائتلافی که لازم است در سه حوزه آفریقا، اوراسیا و آمریکای لاتین گسترده شود. آرژانتین، ازبکستان و سنگال در صدر کشورهای فعال در زمینه افزایش همکاری با بریکس هستند.
بریکس پلاس برای افزایش تعامل با دیگر کشورها در وهله اول می‌تواند بر توسعه مناسبات با ائتلاف‌هایی مانند سازمان همکاری شانگهای، آسه‌آن، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ابتکار خلیج بنگال و بازار مشترک آمریکای جنوبی تمرکز کند.
ایده بریکس پلاس برخلاف رویکرد خطی و تحمیلی جهانی‌سازی از سوی غرب، باید تنوع و تکثر مدل‌های توسعه را با رویکردی چندجانبه‌گرایانه بپذیرد. هر یک از اعضای بریکس می‌توانند توسعه ائتلاف را از حوزه ژئوپلتیک خود آغاز کنند. گسترش مناسبات مصر با آفریقای جنوبی، اروگوئه با برزیل و بنگلادش با هند، از نمونه‌های آن است.
در این مقاله آمده است در صورت توسعه بریکس از طریق مشارکت سایر کشورهای در حال توسعه، روند اصلاح اقتصاد جهانی واقعاً فراگیر و پایدار خواهد شد. تقویت پویایی و ساختارمندی ائتلاف‌های منطقه‌ای حول بریکس، نقش مهمی در توسعه آن به عنوان زیربنای نظم نوین جهانی خواهد داشت.
به نظر می‌رسد وقوع جنگ اوکراین، اندیشمندان روسی را درباره تغییرات راهبردی در نظم بین‌الملل به تفکر واداشته است. افزایش فاصله روسیه از غرب و نگرش به سمت روندهای توسعه غیرغربی، از نمودهای چنین تکاپویی است/تبیین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.