راه مقابله با پوتین از چین می‌گذرد

جان ففر، عضو بنیاد «جامعه باز» و سردبیر سابق نشریه «سیاست جهانی» در یادداشتی به واشنگتن توصیه نموده برای مهار روسیه، به تقویت روابط دوجانبه آمریکا و چین بپردازد. به نظر او پیروزی در مقابل پوتین از مسیر نظامی‌گری نمی‌گذرد.
نویسنده برای نشان دادن عدم موفقیت راهبرد نظامی‌گری به خروج نظامی آمریکا از افغانستان، خروج نظامیان فرانسه از مالی، رشد تروریسم در عراق و سومالی و شکست نیروهای نظامی وابسته به غرب در سوریه و لیبی اشاره می‌کند. همچنین به نظر او اتحاد دو سوی آتلانتیک نیز متأثر از ناسیونالیسم و پوپولیسم راست‌گرا در اروپا و آمریکا، خدشه‌دار شده است.
از سوی دیگر، تبعات اقتصادی همه‌گیری کرونا هم‌چنان بازارهای سهام کشورهای غربی را با چالش مواجه ساخته و تورم نیز در این کشورها افزایش یافته ست. بنابراین دموکراسی غربی چه در سیاست و چه در اقتصاد با مشکلات بسیاری مواجه شده است.
ففر بیان می‌کند که برعکس غرب، چین در مسیر رشد بالایی قرار گرفته و به مهم‌ترین بازیگر اقتصادی در جهان جنوب تبدیل شده است. عدم همراهی چین با تحریم‌های غرب علیه روسیه عامل مهمی در بی‌اعتنایی دولت‌هایی در آسیا و آمریکای لاتین به این تحریم‌ها بوده است.
به تعبیر نویسنده «چین با هر دو طرف نبرد اوکراین بازی می‌کند». این مسأله فرصت بازسازی روابط آمریکا و چین و جلوگیری از تقویت مناسبات پکن و مسکو را فراهم خواهد کرد. او به دولت بایدن توصیه می‌کند همان‌گونه که برای مدیریت اقدامات علیه روسیه حاضر به تغییر نگرش نسبت به عربستان و ونزوئلا شده، درباره چین نیز چنین رفتار کند.
چین هنوز قدرت آن را ندارد که هژمونی دلار را به چالش بکشد. از سوی دیگر به بازارهای آمریکا و اروپا نیز نیازمند است. پس واشنگتن ابزارهای لازم برای مدیریت رفتار چین را در اختیار دارد/تبیین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.