دیپلماسی آسیایی دولت؛ مبادلات با ارز غیر دلاری

مرحوم آیت الله حائری شیرازی در کتاب پول رایج جهانی و پول رایج اسلام که به بحث خلق پول و معایب استفاده از پول اعتباری می پردازند درمورد سیادت قدرت اقتصادی آمریکا این چنین می نویسند:
آمریکا از روزی که دلار پول بین المللی شد، سیادت و عزتش آغاز گردید. او به خاطر اقتداری که دارد مشکلی نداشته و کاغذش حکم پول پیدا می کند و به وفور اسکناس صد دلاری چاپ کرده و با جنس مبادله می نماید و اثری هم در کاهش قدرت خرید آن پیش نمی آید، زیرا مردم آن را بر می دارند. این نشان می دهد که مشتری در حقیقت سند نهایی اعتبار پول است، اما همین مشتری اگر یک بار از خرید با دلار ضرر کند و نتواند در بازار آزاد مثل قبل جنس بخرد، آن را در بازار می فروشد تا دارایی اش از دست نرفته باشد. قانون بازار این است که تا زمانی که ارز قوی تر و مطمئن تری پیدا نشود، دلار کماکان منبع دارایی است و آمریکا کاغذ میدهد و نفت میخرد و مشکلات اقتصادی خود را به کشور های دیگر منتقل میکند.

چندی پیش پنج کشور ایران، روسیه، چین، ونزوئلا و ترکیه بر سر وضع قوانین مبادلات با استفاده از ارز کشورهای خاورمیانه مذاکره کرده اند. وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با همتای ترک خود در آنکارا به خبرنگاران گفت: استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه سال‌هاست که یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث بین ترکیه و روسیه بوده است.
لاوروف گفت: ما نه تنها به دنبال اجرای چنین سیاستی با ترکیه و ایران هستیم بلکه هم‌اکنون در حال اجرای این سیاست با چین نیز هستیم و من مطمئن هستم که سوءاستفاده از دلار به عنوان ارز مبنای حساب ذخیره ارزی کشورها در جهان می‌تواند به تضعیف این ارز و از بین رفتن سلطه آن در بازار جهانی منجر شود.

بدون شک کشورهایی نظیر روسیه، ترکیه و ایران از فروپاشی سلطه دلار در بازار جهانی خوشحال خواهند شد که البته دلیل آن هم می‌تواند هم از بین رفتن تاثیر #تحریم‌ها باشد و هم می‌تواند #شکستن_دلار به عنوان سمبل قدرت آمریکا باشد.

صادق رحمتی؛ پژوهشگر دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.