حضور تحقیقاتی و میدانی کارشناسان اندیشکده دیپلماسی اقتصادی در مکران: گزارش اول

بندر عباس: بازدید از بندر شهید رجایی، پالایشگاه ستاره خلیج فارس

کارشناسان اندیشکده دیپلماسی اقتصادی با حضور در بندر شهیدرجایی و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ضمن دو نوبت بازدید نیم روزه از طول فرآیند عملیات اجرایی، به گفتگو با مدیران میانی و عالی پرداختند.
منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی مهم‌ترین دروازه ترانزیتی و تجاری کشور است که بیش از ۵۰ درصد عملیاتی بازرگانی خارجی ایران در حمل و نقل های دریایی را بر‌عهده دارد. این بندر در نوارساحلی استان هرمزگان و با ۲۲۰۰ کیلومتر اتصال دریایی است که در سال ۱۳۶۳ افتتاح گردیده است.ظرفیت اسمی این بندر در دوره زمانی بازدید اندیشکده دیپلماسی اقتصادی، پنج میلیون تن برآورد می‌گردید.
پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس که نام رسمی آن شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس است نیز به‌عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز که با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه نفت بندرعباس ساخته شده‌است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه با یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تأمین شده‌است.از نکات قابل توجه در انتخاب بازدید این مجتمع استراتژیک صنعتی، اظهارات ریچارد نفیو، مسئول طراحی تحریم‌های ایران در کتاب هنر تحریم‌ها است که ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را از عوامل تهدیدآمیز قلمداد می‌کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.