افزایش حجم ترانزیت با رویکرد اقتصاد دریامحور دولت سیزدهم

مصاحبه کارشناس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی با رادیو گفت‌وگو

محمدحسین خدادوستی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو عنوان کرد:


کارشناس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی، گفت: اقتصاد دریامحور در سال ۲۰۲۲ به این معناست که در سطح کلان کشور، محور و ابعاد اقتصاد دریا را رکن مهم در سیاست گذاری قرار دهیم و چه بسا کشورهایی که در خشکی محصور هستند اما مولفه دریا به عنوان یک مولفه قدرت‌زا در تأمین تجارت و زیرساخت‌های اقتصاد آن‌ها نقش دارد.

محمدحسین خدادوستی افزود: بر اساس مطالعات پژوهشی و بازدید میدانی اندیشکده دیپلماسی اقتصادی از بندرعباس تا بندرچابهار، جمهوری اسلامی ایران از حیث جغرافیای سیاسی و ترانزیت از دو فرصت برخوردار است؛ مولفه نخست عضویت در پیمان شانگهای است که این قدرت را در اختیار جمهوری اسلامی قرار می‌دهد تا به عنوان یک بازیگر قدرتمند ایفای نقش کند و مولفه دوم هم کریدورشمال به جنوب است.
کارشناس میز همسایگان اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) افزود: به استناد برنامه ششم و هفتم توسعه و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، جایگاه جمهوری اسلامی در سال‌های آتی به نحوی است که می‌تواند از شرایط پیش آمده به ویژه بحران اوکراین، بهترین بهره را خصوصا در حوزه انرژی ببرد.
خدادوستی با بیان اینکه عمدتاً حجم تجارت خارجی کشورها اعم از صادرات و واردات حاصل از ترانزیت دریایی است گفت: چین، یونان، آلمان، ژاپن و سنگاپور پنج اقتصاد برتری هستند که مولفه اقتصاد دریامحور در تدوین سند بودجه‌ای آن‌ها به شدت حائز اهمیت است.
وی افزود: در شرایطی که حجم ترانزیتی کشور چین در حوزه دریایی از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ دو برابر شده حجم ترانزیت بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در بخش دریایی از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۶ تنها یک و نیم برابر افزایش را تجربه کرده است.
خدادوستی از روند صعودی حجم ترانزیت بین المللی با رویکرد اقتصاد دریامحور در دولت سیزدهم سخن گفت و اظهارکرد: همه دستگاه‌های کشور اعم از لشگری و کشوری باید نسبت به تدوین و اجرای سند ملی در حوزه تحقق اقتصاد دریامحور ایفای نقش کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.