افزایش جذب سرمایه، از مزایای عضویت در پیمان شانگهای

یاسر احمدی بنی کارشناس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی در مصاحبه با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای عمدتاً نوعی تقابل و تضاد را با ایالات متحده آمریکا به‌عنوان یک هژمونی دارند.
وی افزود: چین در حال حاضر به‌عنوان یک قدرت اقتصادی بزرگ سعی می‌کند اقتصاد دنیا را به سمتی ببرد تا قدرت اقتصادی آمریکا کاهش پیدا کند؛ لذا چین قابل تحریم نیست و اگر تحریم شود کل اقتصاد دنیا تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت.
کارشناس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی با اشاره اینکه تعاملات اقتصادی روسیه به دلیل درگیری با اوکراین، با کشورهای آسیا بیشتر از قبل شده و تعاملات آن با کشورهای اروپایی کاهش پیدا کرده گفت: تحریم‌هایی که علیه کشور چین وضع شده هم بیشتر جنبه محتاطانه دارد.
احمدی بنی تحریم‌های وضع شده علیه ایران را بسیار متعدد و در حوزه‌های گوناگون دانست و افزود: از زمان اعمال تحریم‌ها، روابط اقتصادی ایران با غرب و قاره اروپا کاهش یافت؛ اما در مقابل، تمایل به سمت تجارت با شرق آسیا افزایش پیدا کرد و تمرکز ایران بر استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی این کشورها معطوف شد.
وی ادامه داد: چین به‌عنوان مهم‌ترین شریک راهبردی تجاری ایران و بزرگ‌ترین عضو سازمان شانگهای از نظر اقتصادی و جمعیتی نقش بسیار مهمی دارد و همین باعث گسترش برنامه‌های توسعه‌ای و همکاری ایران در بعد بین‌الملل خواهد شد.
کارشناس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی، تأثیرات پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازمان شانگهای در زمان تحریم‌ها را حائز اهمیت دانست و گفت: عضویت در این سازمان می‌تواند گسترش همکاری‌ها را به دنبال داشته باشد.
احمدی بنی ضرورت تدوین یک برنامه منسجم و دقیق درباره نحوه استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی در سازمان شانگهای و همکاری با کشورهای عضو را یادآور شد و افزود: حق رأی ایران که حاصل عضویت رسمی در این سازمان است می‌تواند فرصتی برای تعامل بیشتر و توافقات بهتر اقتصادی با کشورهای مختلف از جمله عربستان باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا با عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف به‌ویژه کره و ژاپن راحت‌تر آزاد خواهد شد یا خیر گفت: رابطه کشور ژاپن و کره با ایالات متحده آمریکا نسبت به چین بهتر است اما می‌تواند به‌عنوان یک واسطه قرار گیرند و انتقال پول‌های بلوکه شده را تسریع ببخشند.
کارشناس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی سیطره بر بازارهای جهانی انرژی و جلوگیری از دخالت آمریکا در این حوزه، تأمین منافع کشورهای صاحب انرژی، افول قدرت اقتصادی آمریکا و حکمرانی دلار، تقویت تبادلات تجاری با اعضای سازمان شانگهای، جذب سرمایه‌های خارجی و مشارکت در توسعه تکنولوژی‌های جدید را از مهم‌ترین مزایای اقتصادی عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای عنوان کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.