اتحاد تهران و پکن، چالشی برای دولت بایدن است

«بلومبرگ»، امضای سند راهبردی بین ایران و چین را چالشی برای دولت جدید آمریکا دانسته و نوشت تعامل نزدیک‌تر تهران با پکن می‌تواند به تقویت اقتصاد این کشور در برابر تحریم‌های آمریکا کمک کند.

چین و ایران با هدف ترسیم روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری خود طی ۲۵ سال آینده توافقنامه ای اساسی را امضا کردند. پکن قصد دارد ضمن خرید نفت از جمهوری اسلامی، در ایران سرمایه گذاری کند.

توافقنامه “مشارکت جامع راهبردی” که روز شنبه توسط محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران و وانگ یی همتای چینی وی در تهران امضا شد، از سال ۲۰۱۶ که رئیس جمهور شی جین پینگ به ایران سفر کرد، در دست انجام است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: “این سند می تواند روابط دوجانبه را به سطح استراتژیک جدید ارتقا دهد.” وی گفت که این معامله بر تقویت همکاری در بخش خصوصی و نقش ایران در برنامه سرمایه گذاری زیرساخت ابتکار کمربند و جاده (جاده ابریشم جدید) متمرکز است.

پیش نویس کپی از توافقنامه ای که سال گذشته در رسانه ها منتشر شد، برنامه هایی برای تأمین طولانی مدت نفت خام ایران به چین و همچنین سرمایه گذاری در زیرساخت های نفت، گاز، پتروشیمی، تجدیدپذیر و انرژی هسته ای را نشان می داد.

نزدیکتر شدن ایران به چین ممکن است به تقویت اقتصاد آن در برابر تأثیر تحریم های ایالات متحده کمک کند و سیگنال روشنی به اهداف کاخ سفید می فرستد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.