گزارش نشست تجربه تجارت ایران و چین

دیگر جلسه از دومین مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی با حضور دکتر مسعود کمالی اردکانی و موضوع تجربه تجارت ایران و چین برگزار شد.
در این جلسه، رایزن اسبق بازرگانی ایران در چین ابتدا به اهمیت بازار گسترده چین برای صادرات محصولات ایرانی پرداخت و اشاره داشت: در ابتدای اعزام به چین متوجه آن‌ شدیم که نمیشود بازار وسیع این کشور را منحصر در چند شهر مشهور تجاری تصور نمود.

معاون سابق توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت، صنایع دستی و فرش را محصولاتی برشمرد که از ظرفیت بالایی برای صادرات به چین برخوردارند و گفت: راهبرد دوره ماموریت بنده تمرکز بر مزیت های مشخص از توان صادراتی ایران متناسب با تقاضای بازارداخلی چین بود که نهایتاً به گزینه فرش های دستباف رسیدیم.

وی خاطر نشان کرد که چین، با دارا بودن فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف از صنایع دستی مختلفی برخوردار است و بزرگترین بازار صنایع دستی را در جهان در اختیار دارد. در این میان به این نتیجه رسیدیم که بازار فرش های دستباف ایرانی معطوف به طراحان داخلی و فروشندگان اجناس لوکس است که مشتریان آنها نیز از فرش به عنوان هدیه و کالای زینتی استفاده میکنند.

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش های بازرگانی افزود: البته نکته قابل ملاحظه آن است که در چین بسته‌بندی شکیل گامی مهم در افزایش صادرات به این کشور در منطقه آسیای شرقی است و استفاده از ظرفیت‌های نمایشگاهی و اتاق‌های بازرگانی موجود در چین می‌تواند صادرات به این کشور را تسهیل نماید.

وی با بیان مشکلات موجود در صادرات به چین افزود هماهنگی سازمان‌های متولی و همکاری منسجم شرکت‌های صادرکننده می‌تواند گامی موثر در جهت برداشته‌شدن موانع و حضور در بازار چین باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.