پیام نوروزی اعضای دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی

مفتخریم که آغاز سال خورشیدی جدید، نوروزباستانی و طلیعه بهار میراث انبیاء و آخرین ذخیره سلاله ولایت، مهدی موعود ارواحنا فداه را به حضور یکایک دلبستگان به مجد و عزت ایران پر افتخار، برادران و خواهران حوزه تمدنی نوروز و مسلمانان اقصی نقاط جهان تهنیت عرض نماییم.

موقعیت کنونی از تاریخ هرساله مزیت آن را دارد که بتوان با نگاه به گذشته و احصای نقاط و روندهای تجربه شده، مسیر پیش روی یک حرکت غیرمنقضی را تصور نمود. بی شک بروز بیماری فراگیر کووید۱۹ از چند ماه پیش تر از نوروز ۱۳۹۹ پررنگ ترین یادگار نگارندگان تاریخ این سال است. حال اینکه نمیتوان از برگشت ورق توفیق رئیس جمهور خبیث سابق ایالات متحده آمریکا نیز چشم پوشانید. یکی یادآور “خُلِقَ الانسانُ ضعیفا”ً بود و دیگری آیینه تمام نمای “ولا یَحسَبَنَّ الّذین کفروا أنّما نُملی لَهم خیر”ٌ… شد.

مجموعه دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) نیز متأثر از ساخت دانشگاهی و به تبع از دستورالعمل های ستاد ملی کرونا در مواجهه بی سابقه ای با یک سال فعالیت غیر حضوری و پراکندگی فیزیکی بدنه کارشناسی و سازمان مرکزی قرارگرفت. از این رو، سیاست کلان مجموعه در تجمیع نظرات شورای علمی دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی بر حفظ محتوا و اصل انجام فعالیت های مرسوم در ضمن تنظیم مجدد کیفیت و فرم اجرا، مورد توافق و تثبیت قرار گرفت.

بحول و قوه الهی در سال گذشته به طور میانگین هر ماه یک جلسه کارگاه تجربه با حضور سفرا و رایزنان سابق جمهوری اسلامی ایران، نشست های تخصصی با حضور اساتیددانشگاهی و مدیران اجرایی و سیاستگذاری، ده عنوان برنامه های کارشناسی صداوسیما جمهوری اسلامی ایران، در اختیار گرفتن متداول ستون تخصصی در روزنامه های کثیرالانتشار، ده‌ها یادداشت تحلیلی منتشر شده در صفحه رسمی نهادهای سیاستگذار و رسانه های جمعی اینترنتی، جلسات هفتگی ارائه و دانش افزایی جمعی، دومین مدرسه تابستانه دیپلماسی اقتصادی، بازدیدهای میدانی و گفتگوهای سازمانی با نهادهای متولی در ابعاد روابط اقتصادی خارجی به انجام رسید.

اما آنچه توفیق نو در عملکرد یکساله دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) در سال ۹۹ خورشیدی بوده است دریافت عنوان مجموعه برترپژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)، تنظیم و ورود به همکاری های سازمان یافته و مدون با نهادهای همکار از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای راهبردی روابط خارجی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی، سازمان توسعه تجارت و ارتقای سطح سازمانی به عنوان واحد پژوهشی مستقل (اندیشکده) فرادانشکده ای، عضویت جناب آقای دکتر توکل حبیب زاده دانشیار حقوق بین الملل در شورای علمی اندیشکده و در نهایت تشکیل و عضویت مشورتی در کمیته دیپلماسی اقتصادی ذیل کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان نهاد قانونی بی سابقه در ساختار تقنینی کشور و از همه عالی تر توفیق زیارت حضرت احمد بن موسی(ع) توسط جمع محدودی از بدنه پژوهشی در ضمن بازید میدانی از استان فارس بوده است.

آنگونه که از روندموجود انتظار میرود استمرار توفیقات گذشته و تحقق اهداف بلند این مجموعه و در صدر آنها تربیت نیروی انسانی درجه یک نظری و عملیاتی در حوزه روابط اقتصادی خارجی، به شرط حفظ سنت های موجود شکل یافته در بدنه انسانی دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) در ضمن تولید ادبیات نظری مورد نیاز و تقویت شبکه پژوهشگران خارج از دانشگاه امام صادق(ع)، گفتمان سازی عمومی و تخصصی موضوع در سطح ملی و جلب مشارکت مسأله محور نهادهای عالی سیاستی، اجرایی و دانشگاهی خط مشی کلان مان در سال ۱۴۰۰ خورشیدی است.

رحمت وسیع خداوند سبحان را ستوده و طلب میکنیم. در برابر توجهات ویژه ائمه معصومین(ع) خاکساری نموده و از حسن راهنمایی و نظارت ریاست محترم دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) آقای دکتر صادقی شاهدانی و اساتید فرهیخته شورای علمی آقایان دکتر افتخاری، دکتر دهقانی فیروزآبادی، دکتر حبیب زاده، دکتراسلامی، دکتر منظور و دکتر شیخ الاسلامی که بزرگوارانه همراهی داشته اند مراتب سپاس را بجای می آوریم.

اللَّهُمَّ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَهٍ فَمِنْکَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ أَسْتَغْفِرُکَ وَ أَتُوبُ إِلَیْکَ‏

اول فروردین ماه ۱۴۰۰ خورشیدی

شورای مرکزی و پژوهشگران دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.