نشست مشترک معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی

نشست مشترک معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی با حضور جناب غلامرضا انصاری معاون محترم وزیر امور خارجه و جناب شجاعی دستیار معاون و دکتر فکری مدیر کل اداره تحریم وزارت امور خارجه و جمعی از کارشناسان این وزارتخانه با شورای راهبردی دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی روز سه شنبه ۹۸/۰۶/۱۲ در محل دانشگاه امام صادق(ع) برگزار گردید.


در ابتدا دکتر مهدی صادقی شاهدانی ریاست دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) ضمن خیر مقدم به معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و هیأت همراه و همچنین یادآوری بابت غیبت دکتر دهقانی فیروزآبادی عضو محترم شورای علمی دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی به جهت همرمانی با جلسه دفاعیه دکتری، برگزاری این دست نشست های مشترک را مایه هم افزایی دو مجموعه خوانده و ابراز امیدواری کرد که همکاری های آتی فی مابین دو مجموعه بسرعت شکل بگیرد.
دکتر اصغر افتخاری عضو محترم شورای علمی دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) نیز برگزاری این نشست را امید آفرین توصیف نمود.
در ادامه رضا توکلی دبیردفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی با مرور بیانیه مأموریت و چشم اندازها و اهداف مجموعه به بیان کلیات پرداخته و در ادامه هر یک از معاونین به ارائه گزارش فعالیت سالیانه حوزه خود پرداخته و اهداف و چشم انداز ترسیم شده ذیل هر بک راهبردهای عملیاتی معاونت متبوع را بیان نمودند.

پس از ارائه دبیر و معاونین دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با گرامیداشت یاد و‌‌ خاطره موسس فقید دانشگاه امام صادق(ع)، دغدغه جدی ایشان را رونق روزافزون این دانشگاه دانست و با قرائت فاتحه غفران و رحمت الهی را برای مرحوم آیت الله مهدوی کنی(ره) مسئلت نمود.
معاون دکتر محمد جواد ظریف در دیپلماسی اقتصادی با استقبال از ارائه گزارش دبیر و‌معاونین دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی امام صادق(ع)و تقدیر از شکل گیری چنین مجموعه ای در دانشگاه امام صادق(ع) فضای پیش رو را جهت همکاری های مشترک مستعد خوانده و بر ضرورت آن تأکید ورزید.
انصاری با اشاره به پیشینه فعالیت ها و‌مدیریت خود در ساختار اداری جمهوری اسلامی

و همچنین مأموریت های دیپلماتیک خود به سابقه اقتصادی خود و وزارت امور خارجه اشاره داشت و حضور خود در جایگاه معاونت دیپلماسی اقتصادی را حائز مسئولیتی سنگین خواند.
دیپلمات با سابقه کشورمان با گریز به ساختار اقتصادی ایران پس از انقلاب به مسأله نفت و ورود کنترل ناشده یارانه ها به تار و پود اقتصاد اشاره داشت و رونق تجارت خارجی و روابط اقتصادی بین الملل را مرکز ثقل اصلاحات اقتصادی در جهت پرهیز از وابستگی نفتی خواند.
وی معاونت دیپلماسی اقتصادی را نگاهی جدید و‌‌چرخش نگاه جدی در وزارت خارجه و‌نمایندگی های جمهوری اسلامی به پر رنگ کردن مقوله اقتصاد تلقی نموده و‌‌ با اشاره به پیشرفت های حاصل شده ملموس نبودن این پیشرفت ها را عامل خطای ارزیابی دانست.


در همین راستا آموزش دیپلمات ها و نیروی انسانی وزارت امور خارجه با همکاری دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) و بهره مندی از خروجی های آموزشی این مجموعه را گامی ضروری در جهت تحقق اهداف دیپلماسی اقتصادی خواند.
در ادامه دکتر صادقی شاهدانی ریاست دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اراده جدی طرفین در پیگیری دیپلماسی اقتصادی ایجاد اتاق فکر مشورتی متشکل از اعضای دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی و مدیران و کارشناسان وزارت امور خارجه را با نگاه برخورد مسائل با تحقیقات تخصصی اقدام مؤثری خواند که مزایای قابل توجهی برای دو مجموعه در پی خواهد داشت؛ که این پیشنهاد نیز مورد استقبال و تأیید معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه واقع شد.
در پایان با تقدیم تندیس از سوی دانشگاه امام صادق(ع) و امضای تابلوی یادبود توسط جناب غلامرضا انصاری نشست حاضر خاتمه یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.