مکران توسعه نیابد، مزیت آن از دست ما خارج می‌شود

امیر دریادار ایرانی در همایش ملی توسعه سواحل مکران با تاکید بر اقتصاد دریا محور، با بیان اینکه نیروی دریایی از سال ۸۸ به بعد پیشروی دریایی خوبی داشته است، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند پیش‌روی در دریاهای آزاد بسیار پر اهمیت است. همچنین در دیدار با رهبر معظم انقلاب به ایشان عرض کردم که می خواهیم یک‌مرتبه بدور کره زمین گردش کنیم که ما این کار را با ناو گروه ۸۶ به سرانجام رساندیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه جمهوری اسلامی اینکه بتواند عرض اقیانوس آرام را طی کند سابقه ای نداشته است، تصریح کرد: اما امروز به برکت انقلاب کجا هستیم. ناوشکن تمام ایرانی ساخته می‌شود و تمام کره زمین را دور می‌زند.

او با تاکید بر اینکه ما دو نگاه می توانیم داشته باشیم یکی اینکه از خشکی به سمت دریا برویم و نگاه دیگر اینکه از دریا به سمت خشکی برویم که می‌بینیم کشورهای موفق از دریا به سمت خشکی رفته اند، اظهار کرد: سواحل مکران ما امروز هیچ توسعه ای نیافته است که اگر به این موضوع توجه جدی انجام نشود ما زمان را از دست خواهیم داد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه ما امروز در کشور های همسایه، در شمال اقیانوس هند بندری در حال ساخت است که ساخت آن در سال ۲۰۳۵ تمام به پایان می‌رسد، گفت: این یک ابر بندر با یک توانمندی بسیار بالاست، هنوز که فعالیت جدی شروع نشده، ۱۵ هزار نفر روزانه در آنجا کار می‌کنند.

او تاکید کرد: چرا ما نباید همچون بندری داشته باشیم، در دریا اصل همه کریدورها ما هستیم. روسیه با اینکه ابر قدرت است اما همه اطرافش یخ است و راه ارتباطی دریایی چندانی ندارد و آن‌ها بیشتر دعا می‌کنند این یخ ها آب بشود تا بتوانند تردد داشته باشند و در دریانوردی محدود هستند. ما هیچ مانعی در هیچ کجای دنیا سر راهمان نیست، ما از طریق دریا با همه کشورهای چه دوست و چه دشمن همسایه هستیم. البته دشمن ها دور هستند اما آن‌ها را رها کردیم و به نزدیک آمدند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد بندر چابهار امروز ارزشمند است، پنج سال دیگر ارزش خود را از دست خواهد داد چون کشتی ها به بندر دیگری خواهند رفت و برای آن‌ها مقرون به صرفه نخواهد بود به سمت سواحل ما بیایند. اگر سواحل مکران فعال می‌شد، امروز دیگر در خلیج فارس کسی نمی‌توانست در حوزه دریا فعالیت اقتصادی داشته باشد. چون کشتی به جای ورود به مسیر پر ریسک بار خود را در این بندر تخلیه می‌کرد.

ایرانی با بیان اینکه ظرفیت‌های ما در دریاها غافل مانده و اقتصاد دریامحور ما دچار چالش شده است، گفت: یعنی ما یک ساحل قابل بهره برداری نداریم و یک بندری در چابهار ایجاد کردیم که ارتباطات آن به طور کامل برقرار نشده است. در حالی که بهترین بندر ما، بندر شهید رجایی در بندر عباس است. برای کشتی ها یک منطقه محدود دریانوردی محسوب می‌شود، عملا ما می‌توانستیم در چابهار تحریم ها را از بین ببریم چون تنها نقطه ای که تحریم شامل آن نیست، چابهار است. چابهار می‌تواند مرجع ورود و خروج کالاهای ما شود.

او با بیان اینکه ما امروز در حوزه شیلات، هیچ گونه استفاده ای آب های انحصاری در اختیار خودمان نکرده ایم. چرا ما نباید بهره ببریم و کشورهای دیگر بیایند و صیادی کنند، گفت: در دریا فرصت ها به قدری بسیار است که اصلا نگاه به خشکی واقعا اشتباه است. یعنی ما باید خشکی را نگه داریم برای نسل های آینده و خیلی نسل های بعد.

ایرانی خاطرنشان کرد: دریا می‌تواند همه نیازمندی های ما را در هر حوزه ای تامین کند. ساده‌ترین آن آب شیرین است که ما از چابهار به فلات بزرگ منتقل می‌کنیم. امروز اگر بخواهیم یک بندر راهبردی در مکران به وجود بیاوریم پنج سال زمان می برد، لذا اگر ما امروز شروع کنیم دچار عقب‌ماندگی بسیاری هستیم و آن مزیت دسترسی را از دست خواهیم داد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه نیروی دریایی در بحث تامین امنیت حضور خود را گسترش داده است. یعنی دیگر اکتفایی به شمال اقیانوس هند نداریم و برای ماندگاری فرماندهی و تجهیزات را مشخص کرده ایم، گفت: ما حضورمان را در سواحل مکران گسترش دادیم و تجهیزات آنجا را شروع به ساخت کرده ایم که ساخت کشتی های پشتیبان بخشی از این کار است. اولین کشتی دور دنیا را زد و دومی را تا دهه مبارک فجر امسال رونمایی خواهیم کرد و سومی نیز برای ابتدای سال آینده رونمایی خواهد شد. الان به صورت دائمی ناوشکن های ما حضور ندارند اما اسکورت خود را در تمام مسیرهایی دریایی انجام می‌دهیم.
ایرانی به بخشی از اقدام صورت گرفته در مأموریت ناوگروه ۸۶ پرداخت و اظهار کرد: حدودا دو ماه پیش تانکر ما در بخشی از اقیانوس اطلس، آمریکایی ها می‌خواستند آن را بازرسی کنند، اما بازرسی نیازمند مجوز سازمان ملل است. از بازرسی آمریکا برای بازدید آمدند ولی ما اجازه ندادیم به ما نزدیک شوند. در واقع امنیت برقرار است ولی حضور دائمی برای ما اهمیت بسیاری دارد. ما در ناوگروه ۸۶ تلاش کردیم اگر جزیره ای در مسیر دیدیم حضور دائمی در آنجا ایجاد کنیم.
او با بیان اینکه مزیت برتری در دریا به زودی اتفاق می‌افتد و بحث دیپلماسی در دریا بسیار سریع دیده می‌شود و همه مطلع خواهند شد، افزود: بسیاری گفتند ناو هواپیما بر برای تغییر معادله به منطقه آمده است، اما باید گفت آن‌ها برای فتنه انگیزی و تامین نیازمندی هایش آمده بود و می‌گویم ما آن‌ها را به زودی از منطقه بیرون خواهیم کرد.
فرمانده نیروی دریایی تأکید کرد: امروز اگر جبهه ما اینجاست پس می‌تواند این جبهه در اینجا تشکیل بشود. پس ما دیگر تحت فشار قرار نمی‌گیریم و می‌توانیم اعمال نفوذ کنیم. دولت انقلابی ما حتما لازم است توجه جدی به دریا داشته باشیم تا کارآفرینی بی‌نهایتی داشته باشیم تا ببینید اقتصاد چگونه شکوفا خواهد شد. وقتی ۴۵ سال طول کشیده تا به این قله رسیده ایم پس می‌توانیم گام های بلندتری را هم برداریم، در واقع هنگامی که می‌توانیم تا به این حد در دریا تسلط داشته باشیم پس می‌توانیم در توسعه دریایی هم نقش بسزایی را داشته باشیم.
ایرانی با بیان اینکه سواحل مکران توسعه نیابد مزیت برتری آن از دست ما خارج می‌شود، گفت: بندر چابهار امروز ارزشمند است، پنج سال دیگر ارزش خود را از دست می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.