معرفی کتاب دیپلماسی نوین در عمل

کتاب 《دیپلماسی نوین در عمل》 نوشته آقایان رابرت هاچینگز و جرمی سوری است که اخیراً توسط دکتر محمد حسن شیخ‌الاسلامی دانشیار دانشکده روابط بین الملل وزارت امورخارجه و عضو شورای علمی اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) و پیمان حسنی کارشناس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی و دانشجوی دکتری حقوق بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۴۰۱ ترجمه و توسط انتشارات مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به انتشار رسیده است.
در این کتاب آمده است که دیپلماسی هنر رندانه اعمال قدرت در خارج از مرزهای یک کشور است. تحقق این هدف مستلزم داشتن اولاً ساختار مناسب و ثانیاً کارگزار ماهر و خبره است. به طوری که تربیت نیروی متخصص در کنار اصلاح و ارتقای ساختارهای موجود می‌تواند موجب افزایش کارآمدی نهاد و دستگاه سیاست خارجی شده و در نیتجه اهداف و منافع ملی یک کشور را در خارج از مرزهای آن محقق سازد. بررسی تجربه کشورهای منتخب در این اثر علمی زمینه اطلاع مسئولین مربوطه از ساختار سیاست خارجی در کشورهای دیگر خواهد بود تا دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز با الگوبرداری از نهادها و ساختارهای مشابه، دست به اعمال اصلاحاتی بزند که در نهایت باعث افزایش کارآمدی دستگاه شود.
کتاب حاضر مشتمل بر یک مقدمه، ده فصل و یک نتیجه‌گیری است. موضوع اصلی این کتاب بررسی و مطالعه دیپلماسی و سازوکارهای اجرای آن در میان ده کشور منتخب از جمله: برزیل، چین، فرانسه، آلمان، هند، ژاپن، روسیه، ترکیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا است. علاوه بر آن، نویسندگان کتاب با همکاری دانشمندان، صاحب نظران و نیز دیپلمات‌های با سابقه هر یک از این کشورها ساختار کلی و سازوکار اقدامات وزارت امور خارجه در هر یک از این کشورها را با توجه به محدودیت‌های موجود در دسترسی به منابع اطلاعاتی را مورد مطالعه قرار داده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.