ظرفیت موقعیت جغرافیایی و منابع انرژی ایران برای گروه بریکس مزیتی راهبردی محسوب می شود

امیرمحمد رئیسیان در برنامه 《گفتگوی اقتصادی》رادیو گفت‌وگو با بیان مبحث پراکندگی قدرت ( Diffusion of Power) در روابط بین‌الملل افزود: نظام بین‌الملل با نقش آفرینی اقتصادهای نوظهور به ویژه کشورهای گروه بریکس، به سمت پراکندگی قدرت در حال تحوّل است.

وی تصریح کرد: روسیه در آسیای مرکزی و قفقاز ، هند در آسیای جنوبی و شبه قاره، چین در مجموعه شرق آسیا، برزیل در منطقه آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی در قاره آفریقا قدرت های تاثیر گذار و اقتصادهای نوظهور محسوب می شوند، در این میان حضور یک بازیگر موثر از غرب آسیا در گروه بریکس اهمیت دوچندان یافته است ، جمهوری اسلامی ایران و رقبای منطقه‌ای یعنی ترکیه و عربستان می توانند جدی ترین گزینه‌های بریکس باشند.

امیرمحمد رئیسیان درباره مزایای جمهوری اسلامی ایران برای گروه بریکس افزود:هریک از کشورهای بریکس دارای مزیتی راهبردی در اقتصاد جهانی هستند. به عنوان مثال، از یکسو چین و هند قدرت‌های بزرگ صنعت و فناوری محسوب می شوند و از سوی دیگر روسیه و برزیل توانمندی‌ قابل توجهی در زمینه صادرات انرژی و مواد اولیه دارند. ناظر به نیاز مبرم تمامی کشورهای بریکس (به استثنای روسیه) به نفت، گاز و محصولات پتروشیمی، ایده ی حضور جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر اعضا پررنگ‌ می‌شود. از طرفی نیازهای فن‌آورانه ما از طریق ظرفیت موجود بریکس قابل تامین و مبحث دلارزدایی و گریز از موانع تحریمی نیز ناظر به ظرفیت‌های موجود در بریکس قابل پیگیری است.

وی با بیان اینکه کشورهای موسوم به جنوب، موتور محرک اقتصاد بین‌الملل هستند، به این نکته اشاره کرد که: افزایش تعاملات با گروه بریکس در واقع تقویت همکاری جنوب جنوب محسوب می‌شود. از طرفی نهادهای این گروه از جمله بانک توسعه نوین (NDB) پروژه‌های توسعه محور کشورهای درحال توسعه و کمتر توسعه یافته را با ارز یوآن تأمین مالی می کند بنابراین شاهد الگویی جدید در توسعه اقتصادی هستیم که ممکن است در بلند مدت مدل غربی را به چالش بکشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.