ضرورت افزایش تبادلات تجاری با کشورهای همسایه

مهدی صادقی شاهدانی، رئیس شورای علمی اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) با تاکید بر ضرورت افزایش تعاملات تجاری با کشورهای دنیا به ویژه کشورهای همسایه گفت: اگر نظام تهاتری کالایی بین ایران با کشورهای همسایه برقرار شود و با استفاده ازمکانیسم‌های خوب بتوانیم این موضوع را به دور از تحریم‌های برجامی عملی کنیم، قطعا در بهبود شرایط اقتصاد کشور عامل موثر و تعیین کننده‌ای خواهد بود.

یکی از راه های توسعه هر اقتصادی افزایش تعاملات تجاری با کشورهای مختلف دنیاست. هر چه دامنه تبادلات تجاری با کشورهای مختلف دنیا افزایش بیابد، روند توسعه یافتگی کشور با سرعت قابل توجهی رو به رو می شود. افزایش تبادلات تجاری و صادرات و واردات ایران با کشورهای مختلف بخصوص کشورهای همسایه و منطقه موضوعی است که متاسفانه در دولت قبلی آنگونه که مورد انتظار بود عملی نشد، اما رئیس دولت سیزدهم بر انجام این موضوع اصرار دارد.

یکی از مواردی که دولت آقای رئیسی بر خلاف دولت قبلی باید اهتمام ویژه ای به آن داشته باشد، عدم گره زدن معیشت و اقتصاد کشور به مساله برجام است. البته این موضوع به کرات از سوی رئیس دولت سیزدهم بیان شده که جای خوشحالی و امیدواری دارد. آنچه دولت آقای رئیسی در ماه های آینده باید مد نظر قرار دهد، زمینه سازی حداکثری برای افزایش تعاملات تجاری با کشورهای منطقه، بخصوص، کشورهای همسایه است.

 وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی کشورهای همسایه گفت: آمارهای رسمی از میزان واردات کشورهای همسایه نشان می هد همسایگان ما ۷۰۰ میلیارد دلار کالاهای مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر وارد می کنند، در حالی که ما با ظرفیت های مختلف در همسایگی آنها به سر می بریم و با استفاده از مزیت های همسایگی و حمل ونقل ارزان و دسترسی های آسان تر می بایستی بخش مهمی از واردات کشورهای همسایه را تامین می کردیم که متاسفانه به دلیل کم کاری های صورت گرفته در پایین ترین میزان از بهره مندی از بازارهای همسایه قرار داریم. برای اینکه اقتصاد ایران به برجام گره نخورد دولت آقای رئیسی باید با بستر سازی های لازم،  سهم قابل توجهی از واردات کشورها را در ایران تولید و به کشورهای هدف صادر کند.

این اقتصاددان تهاترکالا را یکی از روش‌های دور زدن تحریم‌ها عنوان و تاکید کرد: افزایش صادرات به کشورهای همسایه ربطی به برجام ندارد چرا که راهکارهای دیگری مثل تهاتر کالا در دسترس است که دولت باید اراده و همتی برای انجام این کار داشته باشد. دولت آقای روحانی در این موضوع اراده ای به خرج نداد و خوش ندرخشید چرا که منتظر عواید برجام بود.

 صادقی شاهدانی در خصوص کاهش تاثیر تحریم‌ها در صادرات با استفاده از روش تهاتر گفت: تاثیر تحریم‌ها در صادرات : اگر مشکل تحریم و برجام رفع شود که نگرانی برای مبادله پول وجود ندارد در غیر این صورت اگر برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور قادر به اعطای پول نباشیم با تقویت تولید و به تبع آن صادرات کشور، می توانیم کالاهای مورد نیاز کشور را با تهاتر وارد کنیم وکالاهای مورد نیاز کشورهای همسایه ساخت ایران را به آنها تحویل دهیم.

وی با اشاره به ضرورت پیگیری این موضوع از سوی دولتمردان تاکید کرد: برای انجام این کار ما نیازمند طراحی یک برنامه قوی اقتصادی برای اجرایی کردن مبادله کالا با کالا هستیم. کالاهایی باید وارد کنیم که پاسخگوی نیاز تولید کشور و ارتقای صنعت ماست مثل ماشین آلات مهم مورد نیاز صنایع یا کالاهای استراتژیک. اگر دولت بتواند شرکت هایی را برای فعالیت های تهاتری طراحی و به کار بگیرد با تقویت این بخش می توان بخش مهمی از مشکلات را حل کرد. مساله مهم این است که دولتمردان بخواهند و تمام نیرو و ظرفیت خود را پای تحقق این مساله مهم بگذارند چرا که در دولت قبلی متاسفانه برخی نخواستند و عده ای زیر بار این کار نرفتند!

رئیس شورای علمی اندیشکده دیپلماسی اقتصادی استفاده از روش تجارت تهاتری را موجب اشتغالزایی و کاهش بیکاری دانست و عنوان کرد: آقای دکتر رئیسی باید نهادهایی را ملزم کند تا در راستای توسعه جریان تهاتری اقتصاد با دنیای بیرون قدم‌های جدی بردارند. با توجه به اینکه اقتصاد تهاتری دارای ریسک‌هایی است و عده ای آشنا به این موضوع باید کار را به دست بگیرند و نهادهایی که می توانند این ریسک ها را بپذیرند وارد کار شوند. تا زمانی که این جریان راه اندازی نشود و نتوانیم با کشورهای منطقه ارتباطات تهاتری خوبی داشته باشینم نمی توان موجب کاهش بیکاری و افزایش اشتغالزایی شد و نمی توان در بهبود وضعیت تراز ارزی وحل سایر چالش های اقتصادی چندان امیدوار بود. در حالی که اگر نظام تهاتری کالایی بین ایران با کشورهای همسایه برقرار شود و با استفاده ازمکانیسم های خوب بتوانیم این موضوع را به دور از تحریم های برجام عملی کنیم، قطعا در بهبود شرایط اقتصاد کشور عامل موثر و تعیین کننده ای خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.