دولت سیزدهم برای اجرای دیپلماسی اقتصادی باید به اسناد بالادستی رجوع کند

عرب پور اظهار کرد: اگر دولت سیزدهم می‌خواهد دیپلماسی اقتصادی را علاوه بر بینش و اولویت‌های سیاست‌های اعلامی خود، وارد حوزه اجرا کند حتماً باید به اسناد بالادستی رجوع کند.

برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع بررسی اولویت های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و با حضور امیرحسین عرب پور، کارشناس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) به روی آنتن رفت.

امیر حسین عرب پور از راهبردها و برنامه های متعدد دولت سیزدهم در خصوص اولویت های دیپلماسی اقتصادی گفت و بیان کرد: در سخنان رئیس جمهور، وزیر امورخارجه و حتی دیگر وزارتخانه های اقتصادی دولت توجه به دیپلماسی اقتصادی را شاهد بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه مسئله دیپلماسی اقتصادی از سال ها قبل مورد تأکید دانشگاه ها، اندیشکده ها و خبرگان مورد تأکید قرار گرفته است، درباره ابعاد اهمیت دیپلماسی اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: اقتضائات تاریخی که در حال حاضر در آن قرار داریم و شامل جهانی شدن همه وجوهات می شود، ایجاب می کند که به دیپلماسی اقتصادی توجه ویژه شود.

این کارشناس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) با تصریح بر این موضوع که دولت ها و قدرت های نوظهور در جهان با استفاده از تعاملات اقتصادی خارجی توانستند به رشد اقتصادی پایدار برسند، بیان کرد: این کشورها با همین شیوه توانسته اند حتی روابط سیاسی و فرهنگی خود را همراه با اقتصاد گسترش دهند.

وی از بسترها و ظرفیت های ایران برای رشد اقتصادی و جذابیت هایی که برای کشورهای دیگر در خصوص سرمایه گذاری دارد گفت و عنوان کرد: ایران از نظر ژئوپلتیک و ژئواکونومیک در منطقه شرایط بی همتایی دارد. بنابراین در شرایط و فضایی که ایران قرار دارد باید به سمت دیپلماسی اقتصادی و تجاری حرکت کنیم.

عرب پور در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو از اقتضائات هویتی به عنوان یکی از ابعاد ضروری سازی دیپلماسی اقتصادی در کشور نام برد و گفت: فارغ از اینکه ایران هستیم، جمهوری اسلامی ایران نام داریم که چندین فاکتور برای خود دارد. یکی از این فاکتورها، اسناد بالادستی است. در قانون اساسی، سند چشم انداز ۱۴۰۴، سیاست های کلی برنامه توسعه و به طور ویژه در برنامه های چهارم، پنجم و ششم بر گسترش روابط اقتصادی خارجی تأکید شده است.

وی با تصریح بر اینکه دولت سیزدهم در شرایطی قرار دارد که باید دیپلماسی اقتصادی را مورد توجه قرار دهد، اظهار کرد: اگر دولت سیزدهم می‌خواهد دیپلماسی اقتصادی را علاوه بر بینش و اولویت های سیاست های اعلامی خود، وارد حوزه اجرا کند حتماً باید به اسناد بالادستی رجوع کند.

این کارشناس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) با تأکید بر اینکه دولت حجت الاسلام والمسلمین رئیسی باید برای دستیابی به یک شرایط ایده آل در دیپلماسی اقتصادی، نقشه راه ترسیم کند، بیان کرد: دولت با در نظر داشتن این سیاست ها می تواند ضمن تعیین چارچوب کلی برای همه دستگاه ها و بخش های خود، حرکت به سمت دیپلماسی اقتصادی را به شکل صحیح در دستور کار قرار دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.