بررسی پایان‌نامه امیرمحمد رئیسیان؛ کارشناس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی

امیرمحمد رئیسیان، کارشناس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی در شهریور ماه ۱۴۰۰ پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد خود را با موضوع 《مطالعه تطبیقی راهبرد دیپلماسی تجاری برزیل و مکزیک (۲۰۲۰-۲۰۰۰)》 در دانشکده روابط بین الملل وزارت امورخارجه با راهنمایی دکتر مهدی فاخری و مشاوره دکتر سهراب شهابی به انجام رساند.
رئیسیان در چکیده این پایان نامه آورده است: پژوهش حاضر به دنبال مطالعه تطبیقی و بررسی نقاط ضعف و قوت راهبرد دیپلماسی تجاری برزیل و مکزیک به عنوان دو اقتصاد بزرگ درحال توسعه منطقه امریکا است. کشورهای مذکور به ترتیب اقتصادهای برتر آمریکای لاتین هستند که حدود نیمی از جمعیت و بیش از ۷۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این منطقه را در اختیار دارند. محقق با توجه به اهمیت جایگاه برزیل و مکزیک در نظام تجارت جهانی و عملکرد دیپلماسی تجاری هر یک از آن‌ها، اقدام به پژوهش مقایسه‌ای درباره راهبردهای تجاری اتخاذ شده هر یک از آن‌ها طی دو دهه‌ی نخست قرن ۲۱ میلادی (۲۰۰۰ الی ۲۰۲۰ میلادی) پرداخته است.
بررسی سیاست‌های تجاری دو کشور با استفاده از داده‌های معتبر گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی، نشان می‌دهد که برزیل به عنوان یکی از قطب‌های تجارت محصولات کشاورزی و معدنی در جهان، طی دو دهه‌ی اخیر رویکردی حمایت‌گرایانه از صنایع داخلی داشته و در سیاستگذاری کلان تجاری خود، راهبردی عمدتاً درون‌گرا در مقایسه با مکزیک اتخاذ کرده است. اما تعهد این کشور به نظام تجارت بین‌الملل و حضور فعال برزیل در ادوار سازمان تجارت جهانی، مرکوسور و عضویت در گروه بریکس، نشان‌دهنده‌ی کاربست صحیح دیپلماسی تجاری و نرم افزارهای نوین برای ارتقاء تجارت آن بوده است. در مجموع، نکات مذکور به انضمام بسط ید و استقلال تصمیم‌گیری برزیل در عرصه‌های سیاسی-اقتصادی موجب افزایش قدرت نفوذ و چانه‌زنی این کشور در نظام بین‌الملل شده است. اما مکزیک به عنوان قطب صنعتی آمریکای لاتین، در مقایسه با برزیل راهبردی مبتنی بر تجارت آزاد و برون‌گرایی را در دو دهه‌اخیر اتخاذ کرده‌است که ریشه‌ی این راهبرد را می‌توان در نفتا (USMCA) ‌و ادغام آن در نظام تجارت بین‌المللی دانست.
مکزیک اقتصادی صادرات‌محور و دارای بخش صنعت و خدمات قدرتمند است و حدود ۸۵ درصد از تجارت خود را ذیل قراردادهای تجارت آزاد انجام می‌دهد. با این وجود مکزیک بخش زیادی از اعتبار خود را از قِبَل همسایگی با ایالات متحده آمریکا کسب کرده است. هر چند ادغام اقتصاد مکزیک در کشورهای توسعه‌یافته آمریکای شمالی و اروپا، موجب رشد اقتصادی این کشور و قرار گرفتن آن در میان کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) و گروه ۲۰ شده، اما رویکرد این کشور طی دوره مورد بررسی عمدتاً تحت تاثیر شرایط سیاسی و تصمیمات اقتصادی #ایالات_متحده_آمریکا قرار داشته و نسبت به برزیل از استقلال کمتری در سیاستگذاری دیپلماسی تجاری خود برخوردار است.
شایان ذکر است در این نشست، آقایان دکتر هادی سلیمانپور رئیس دانشکده وزارت امورخارجه و دبیرکل سابق سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO) و دکتر محسن شاطرزاده سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در برزیل و تعدادی از سفرا و کارشناسان اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام نیز حضور داشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.