بازدید دبیر اول سفارت ژاپن از اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع)

به همت اداره کل همکاری ­ها و ارتباطات علمی ­بین­ المللی و با مشارکت اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق علیه السلام روز یکشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰ میزبان آقای دویو آکیهیده، دبیر اول سفارت ژاپن در جمهوری اسلامی ایران بود.


ایشان در ابتدای حضور در دانشگاه از بخش های مختلف دانشگاه شامل محوطه دانشگاه، سالن های سه­گانه آموزشی، کتابخانه، مخزن کتاب­ها و سالن مطالعه بازدید داشتند و در این مسیر با تاریخ و اهداف تاسیس دانشگاه، رشته های تحصیلی و تشکل های دانشجویی و سطوح متعدد فعالیت های علمی فرهنگی دانشگاه و دانشکده ها آشنا شدند.
  
دبیر اول سفارت ژاپن سپس با حضور در سالن تشریفات دانشگاه، در جلسه­ای که با حضور معاون محترم پژوهش و فناوری، رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل، مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی و دبیر و اعضای اندیشکده دیپلماسی اقتصادی با هدف تبادل تجارب و بررسی فرصت های همکاری متقابل تشکیل شد؛ شرکت کردند.

در ابتدای این جلسه آقای دکتر امامی معاون پژوهش و فناوری ضمن خوش آمدگویی به دبیراول سفارت ژاپن، به بیان اهداف، رسالت دانشگاه و دغدغه های علمی فرهنگی شکل گیری آن اشاره داشته و بر ارتقاء و بومی سازی علوم انسانی و متناسب سازی آن با فرهنگ و سنت های دینی معرفتی ایران و دیگر جوامع تاکید کردند. ایشان در ادامه به آسیب شناسی برنامه های تقلیدی توسعه از غرب پرداخته و بر لزوم اتکا بر ظرفیت ها و ایده های داخلی دانشگاهی تاکید داشتند و از ژاپن به عنوان کشوری که در سطوحی به این بومی سازی توجه کرده نام بردند، از جمله تاسیس دانشگاه ککوگاکوئین(kokugakuin) که طبق بررسی های به عمل آمده دانشگاهی هم افق با دانشگاه امام صادق علیه السلام در بومی سازی علوم انسانی با توجه به خاستگاه ها و سازوکارهای فرهنگی و دینی ژاپن(آیین شینتو) می­باشد.

در ادامه جلسه آقای دکتر صادقی رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، ضمن ابراز خرسندی از فراهم آمدن فرصت این دیدار، به بیان تاریخچه دیرینه روابط ایران و ژاپن پرداخته و از نقاط مشترک و هم افزایی های فرهنگی این دو ملت نام بردند، ایشان با معرفی دوره های دکتری دانشکده اقتصاد در حوزه های نفت و گاز و انرژی، به تبیین ظرفیت های پیرامونی دو کشور در این عرصه ها پرداخته و از سوابق همکاری های علمی مشترک در این موضوعات یاد کردند.

رئیس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی، با تبیین فرصت های دیپلماسی اقتصادی بین دو کشور، خواستار هم افزایی مضاعف تاجران دو سرزمین و بستر سازی های متقابل برای شناخت بیشتر جاذبه های گردشگری، صنایع دستی و آثار تاریخی فرهنگی ایران برای مردم و نخبگان ژاپن شدند. ایشان با اشاره به مانع تراشی های سیاسی و تلاش­ قدرت های تمامیت­خواه جهانی، خواستار ورود و تعامل بیشتر نخبگان و دانشجویان هر دو کشور در شکستن این موانع شده و حضور و ظهور جریان نخبگانی و تعاملات علمی فرهنگی را به عنوان عاملی مهم در از بین رفتن این گونه دسیسه های سیاسی و هم افزایی بیشتر دو ملت دانستند.
ایشان با بیان خاطراتی از حضور در همایش های علمی در شهرهای مختلف کشور ژاپن، به جنبه های دینی و مناسکی مشترک دو کشور اشاره کرده و بر لزوم مشارکت دولت ژاپن جهت ارتقای فناوری های عرصه حمل و نقل و کنترل و مهار آلودگی در کشورمان تاکید کردند.
حجت الاسلام دکتر کاظمی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نیز ضمن اشاره به ماموریت محور بودن دانشگاه امام صادق علیه السلام و قرار گرفتن حل مشکلات و مسائل جامعه ایرانی به عنوان جهت و غایت فعالیت های دانشگاهی، با ابراز امیدواری برای تعامل تجارب سیاسی حقوقی هردو کشور، از ظرفیت های متعدد همکاری های علمی در حوزه دانش حقوق و علوم سیاسی نام بردند و خواستار حمایت های سفارت ژاپن در تقویت و تقویم مطالعات حوزه شرق آسیا و ژاپن در گروه های مطالعاتی و دانشجویان دکتری دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی شدند.
آقای روحانی سرپرست همکاری های علمی بین المللی دانشگاه نیز با اشاره به سوابق همکاری با دانشگاه APU و دانشگاه ریتسومیکان از آمادگی دانشگاه امام صادق علیه السلام جهت اجرایی سازی تفاهمات قبلی با این دو دانشگاه خبر دادند. ایشان در ادامه، برگزاری هفته علمی فرهنگی با مشارکت یکی از دانشگاه های مطرح ژاپن، اختصاص میز آشنایی با ژاپن در کتابخانه و برگزاری نشست علمی با موضوع روابط ایران و ژاپن با حضور سفیر ژاپن را به عنوان اولین قدم های همکاری با سفارت ژاپن برشمردند.

همچنین آقای رضا توکلی دبیر علمی اجرایی اندیشکده دیپلماسی اقتصادی، با بیان سوابق و فعالیت های پیشین این اندیشکده، به تشریح و توضیح ظرفیت ها و زمینه های همکاری و فرصت های موجود تعاملاتی سفارت ژاپن با اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشکده اقتصاد پرداختند.

در انتهای جلسه آقای دویو آکیهیده، با تشکر و قدردانی فراوان از میزبانی صمیمانه و فرصتی که برای بازدید از دانشگاه و برقراری این جلسه به عمل آمده، ضمن تایید و تکمیل نکات مطرح شده توسط اساتید و مسئولین حاضر در جلسه، به روابط دیرینه و عمیق دو سرزمین اشاره داشتند. ایشان با اشاره به لزوم مدیریت های فرهنگ­پایه و درونزا برای رشد کشورها، از آمادگی سفارت برای تسهیل و پیگیری تعاملات علمی و فرهنگی با دانشگاه  خبر داد و ضمن استقبال از ظرفیت های همکاری مطرح شده عنوان داشت که در اسرع وقت نسبت به بررسی و اجرایی سازی موضوعات مطرح شده در این جلسه اقدام خواهد نمود. در پایان جلسه هدایایی به رسم یادبود به دبیر اول سفارت ژاپن تقدیم شد.

اداره همکاری های علمی بین المللی، نظر به سابقه و ماموریت سازمانی خود، همواره آماده است تا به عنوان تسهیل­گر و زمینه­ساز از ارتباطات بین المللی و ملی دانشکده ها و تشکل های دانشجویی حمایت و پشتیبانی نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.