بازار فنی و مهندسی در داخل اشباع شده است/ صادرات در این حوزه ضرورت است

برنامه «اقتصاد بدون مرز» رادیو گفت‌وگو با موضوع صدور خدمات فنی و تخصصی و با حضور مهندس محمدعلی فرحناکیان، مشاور وزیر نیرو در امور بین الملل به روی آنتن رفت:

محمد علی فرحناکیان با تصریح بر این موضوع که بخشی از صادرات غیرنفتی ایران در حوزه خدمات فنی و مهندسی است، گفت: باید بین مهاجرت نیروی کار را با صادرات خدمات فنی و مهندسی تفاوت قائل شد. اگر نگاه راهبردی به دیپلماسی اقتصادی کشور داشته باشیم، کسب امنیت و کسب منافع اقتصادی را اولویت قرار می‌دهیم که صادرات خدمات فنی و مهندسی از موارد تامین منافع اقتصادی محسوب می شود.
وی افزود: وقتی روابط کشورها در حوزه اقتصاد با یکدیگر تنیده شود مسلماً امنیت نیز تامین می شود، کما اینکه در سال های اخیر در ارتباط با کشورهای همسایه این مهم را از نزدیک دیده ایم.
مشاور وزیر نیرو در امور بین الملل با بیان این موضوع که در ایران با کیفیت ترین متخصص های امور فنی وجود دارند، اظهار کرد: ایران جزو پنج کشور نخست دنیا در زمینه فارغ‌التحصیلان مهندسی است و با کشور های سطح بالای جهان قابل مقایسه است. بنابراین ظرفیت بسیار بالایی در این حوزه داریم و این فرصت وجود دارد که به صادرات خدمات فنی و مهندسی کمک کنیم.
فرحناکیان در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو از وجود پتانسیل های سخت افزاری قابل توجه در کشور گفت و بیان کرد: کارخانه‌های متعددی در ایران وجود دارد که می‌توانند کمک کننده صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی باشند. به طور مثال در حوزه آب و فاضلاب توانایی تامین نیازهای سخت افزاری در کشور به طور کامل وجود دارد و آنچه تولید می شود بسیار بیشتر از نیاز بازار ایران است؛ در نتیجه می توانیم این تجهیزات را با قیمت مناسب در کنار نیروی انسانی متخصص صادر کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که صادرات خدمات فنی و مهندسی با چه چالش‌هایی مواجه است، عنوان کرد: در شش سال گذشته بیش از ۵۶ درصد از صادرات فنی و مهندسی در حوزه آب و برق انجام شده است. در حقیقت در این حوزه با چالش های زیادی روبرو نیستیم اما با این وجود پنل نخبگان را در وزارت نیرو تشکیل دادیم تا ضمن احصای چالش‌ها اقدام به رفع آنها کنیم.
وی در عین حال با تصریح بر این موضوع که صادرات خدمات فنی و مهندسی و نیروی کار می تواند با مهاجرت همزمان شود، گفت: خوشبختانه در حوزه آب و فاضلاب صادرات خدمات فنی و مهندسی منجر به مهاجرت نیروی کار نشده است در حقیقت متخصصین ایرانی در این حوزه صادرات را به کشورهای دیگر انجام می‌دهند و با حضور در کشورهایی که نیاز به این خدمات دارند مشاوره‌های فنی ارائه می دهند. در نهایت ۹۹ درصد از آن ها به کشور باز می‌گردند.
برنامه اقتصاد بدون مرز در ۲۰ قسمت با هدف آگاهی بخشی مفید و موثر بین عموم جامعه و جامعه نخبگانی کشور و ارائه الگو به دستگاه‌های تصمیم‌ساز با همکاری اندیشکده دیپلماسی اقتصادی از رادیو گفت‌وگو پخش شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.