الگوی دیپلماسی اقتصادی در گام‌دوم انقلاب مبتنی بر مکتب شهیدسلیمانی

ابوالفضل عبداللهی کارشناس کمیته فرهنگ و روانشناسی‌تجارت اندیشکده دیپلماسی اقتصادی درمورد موضوع الگوی دیپلماسی اقتصادی در گام‌دوم انقلاب مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت‌وگو مصاحبه کرد.
عبداللهی در این مصاحبه به اهم مضامین آمده در متن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت : کلید واژه ی «ما می توانیم» در بیانیه گام دوم همان کلید واژه ای است که شهید سردار سلیمانی آن را در عمل ثابت کرد.
وی با تأکید بر این مطلب که دیپلماسی اقتصادی تأمین منافع اقتصادی کشورها را در فرآیند جهانی شدن به دنبال دارد افزود: سال ۱۳۹۵ که ما اندیشکده دیپلماسی اقتصادی را راه اندازی می کردیم این عنوان برای خیلی از ساختار تصمیم‌سازی و اجرایی کشور نامأنوس بود چون اساساً باوری به مبانی اقتصادی در روابط خارجی نداشتند و این درحالیست که کشورها به سرعت در حال حرکت به سمت در هم تنیدگی‌های متقابل اقتصادی با یکدیگر هستند.
کارشناس مسائل اقتصادی در بخش دیگری از این مصاحبه با مروری بر وضعیت دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در محور مقاومت یادآور شد: حجم تجاری ایران با عراق در دهه هشتاد، تنها ۸۰۰ میلیون دلار بود اما با تلاش ها و رشادت هایی که در محور مقاومت صورت گرفت هم اکنون تجارت کشورمان با عراق به ۹ میلیارد دلار رسیده است.
عبداللهی با تأکید بر اینکه حاج قاسم سلیمانی یک نگاه صرفاً سیاسی نداشت گفت: امنیت بستر تجارت‌ است و شهید سلیمانی سوریه را پاکسازی کرد و نوبت متولیان اقتصادی بود که از این فرصت به وجود آمده استفاده کنند اما داده های میدانی نشان میدهد که تا حد زیادی رقبای منطقه‌ای ما از جمله ترکیه توانسته است که بازار سوریه را از آن خود کند. بطوری‌که هم اکنون ۱۰ برابر ایران به کشور سوریه صادرات کالا و خدمات می کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.