یک شرکت چندملیتی (مخفف انگلیسی: MNC) معمولاً یک شرکت بزرگ است که ممکن است از به هم پیوستن چند شرکت به وجود آمده باشد، خدمات یا کالاهای خود را در کشورهای مختلف ارائه کرده، ساخته یا به فروش میرساند. بررسیها نشان میدهد که گسترش شرکتهای چندملیتی بواسطه مجموعهای از عوامل اقتصادی و سیاسی از نیمه قرن بیستم روبه افزایش است.
مهم ترین دلایل اقتصادی برای توسعه این مدل شرکتها را میتوان ناظر به نیروی کار ارزان در کشور هدف، نرخ پایین مالیات در کشور هدف، دسترسی آسان و ارزان به منابع طبیعی، تحقیق، توسعه و بازاریابی مهارت محور دانست.
امروزه چنین برآورد میشود که تنظیم اقتصاد جهانی تا حد قابل توجهی از دسترس کامل دولتها و سازمانهای بینالمللی خارج شده و مؤسسات مردم نهاد و شرکتهای چندملیتی نیز سیاستگذاری و اداره اقتصاد جهانی را متأثر ساختهاند.
گسترش این شرکتها عموما به دو صورت انجام می گیرد؛ در نوع اول، شرکت اقدام به تأسیس مؤسسهای در کشور هدف مینماید. در نوع دوم، شرکت اقدام به خرید یکی از مؤسسات موجود در کشور هدف مینماید. نوع دوم بیشتر مورد استقبال شر کتهای چندملیتی قرار میگیرد زیرا ایجاد پایگاهی از هیچ در صنعت یا منطقهای جدید هزینه و زمان بیشتری طلب میکند. اینکه آیا این مؤسسه در وضعیت خوبی است یا نه، اهمیتی ندارد. در واقع، مؤسسهای که در وضعیت مناسبی نیست، به مراتب ارزانتر به فروش می رود. شرکتهای بزرگی که در ذیل شرکتهای بزرگ چند ملیتی قرار میگیرند، اغلب تنها به صورت شرکت مالک هستند و هیچ گونه نقش تولیدی برعهده ندارند و تبدیل به واحدهای مالی میشوند.
پست بعدی